Kraj

Metro z głową

Czy inne duże polskie miasta powinny walczyć o metro?

Stacja metra Rondo ONZ na drugiej linii warszawskiego metra. Stacja metra Rondo ONZ na drugiej linii warszawskiego metra. UM Warszawa / mat. pr.
Budowa metra w stylu w warszawskim doprowadziłaby inne polskie miasta do bankructwa. Są jednak tańsze rozwiązania, nad którymi warto pomyśleć, póki mamy do dyspozycji unijne pieniądze.

Za każdym razem, gdy w Warszawie otwierane są kolejne stacje, w innych dużych miastach ożywają lokalne dyskusje o metrze. To temat szczególnie żywy zwłaszcza w Krakowie, gdzie w referendum większość głosujących opowiedziała się za budową metra. Dyskusja o podziemnej kolejce trwa również we Wrocławiu, a o szybkim transporcie miejskim marzą też mieszkańcy innych aglomeracji. 

Za każdym razem jednak szacunki kosztów przerażają miejskich włodarzy i powodują odłożenie projektów na półkę. Według najnowszej symulacji pierwsza linia krakowskiego metra miałaby kosztować 7-9 mld zł, a cała sieć nawet 25 mld zł. Tymczasem roczny budżet Krakowa to zaledwie nieco ponad cztery miliardy złotych.

O budowie metra takiego jak w Warszawie, czyli w całości podziemnego, o sporej pojemności i dużych stacjach, inne miasta nie powinny myśleć. To inwestycja przekraczająca nie tylko ich możliwości, ale też potrzeby. Nie znaczy to jednak, że należy zająć się tylko remontowaniem torów tramwajowych i wydłużaniem ich na przedmieścia. Istnieje wiele rozwiązań pośrednich, idealnych dla miast kilkusettysięcznych, które sprawdziłyby się w Krakowie czy Wrocławiu.

Podstawowy cel to przyspieszenie tramwajów i uczynienie z nich środka transportu zdecydowanie szybszego od samochodów. Istniejące linie tramwajowe warto by zagłębić, ale tylko w centrum miast, a poza nim zapewnić im priorytet w ruchu i w miarę możliwości bezkolizyjny przejazd przez ruchliwsze skrzyżowania. Taki model – zwany w Belgii „premetrem”, a w Niemczech określany jako „Stadtbahn” – jest tańszy od tradycyjnego metra, a dużo wydajniejszy od zwykłego tramwaju.

Na taką inwestycję kilka miast w Polsce mogłoby sobie pozwolić, maksymalnie wykorzystując środki unijne. Do tego typu projektów powinien również dołożyć się budżet państwa, bo nigdzie w Europie systemy szybkiego transportu nie powstają bez wsparcia władz centralnych. Kłopot w tym, że w Polsce budujemy albo z rozmachem, albo w ogóle. Gdy okazało się, że nie ma pieniędzy na Kolej Dużych Prędkości, projekt został całkowicie zarzucony zamiast realizacji etapami, albo na mniejszą skalę.

Tak samo wygląda dyskusja teraz: albo wielkie i drogie metro, albo nic. Tymczasem naprawdę warto uczyć się od innych i patrzeć, jak wydajny transport miejski stworzyły kilkusettysięczne miasta Niemiec czy Francji.

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Świat

NIEMCY: Berlin ciągnie do Moskwy

Osiem dekad po pakcie Ribbentrop-Mołotow w Niemczech rośnie presja na kolejną odwilż w relacjach z Rosją. Działania polskiego rządu raczej nie studzą tego zapału.

Adam Krzemiński
02.09.2019
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną