Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Kraj

Cel: Tusk. Powstał raport z monitoringu „Wiadomości” TVP. „Patologie i manipulacje”

Marsz Miliona Serc w TVP Marsz Miliona Serc w TVP TVP
Na miesiąc przed wyborami parlamentarnymi Towarzystwo Dziennikarskie* postanowiło przyjrzeć się „Wiadomościom” w TVP. TD już kolejny raz monitoruje przedwyborczy przekaz w przejętych przez PiS mediach. Andrzej Krajewski z zarządu Towarzystwa, autor raportu, opowiada nam o metodach brutalnej manipulacji rządowych „mediów publicznych”.

Monitoring „Wiadomości” trwał dokładnie 33 dni. Generalne wnioski? „Szczucie na Tuska, opozycję i imigrantów”. Nazwisko przewodniczącego Platformy Obywatelskiej padło w „Wiadomościach” 547 razy! Badanie obejmowało liczbę materiałów dotyczących wyborów i referendum, ale także to, ile razy w wydaniach „Wiadomości” pojawiają się kandydaci poszczególnych partii.

To już szósty przedwyborczy audyt, tegoroczną edycję wspierał Fundusz Obywatelski im. Henryka Wujca. Podsumowując swoje obserwacje, obserwatorzy Towarzystwa piszą, iż przez 33 dni monitoringu w „Wiadomościach” dominowało „szczucie na Donalda Tuska i na opozycję; nienawiść, którą przypisywano jej wyborcom; skojarzenia pozytywne związane wyłącznie z kandydatami i działaniami władzy”.

Uparcie powtarzano kilka tematów propagandowych: zagrożenie imigracją narzuconą przez Unię Europejską; podwyższenie wieku emerytalnego przez rządy PO/PSL i wizja utraty niepodległości przez Polskę, jeśli wygra opozycja. Krzepić wyborców miała rosnąca potęga polskiego wojska, wzrost zamożności ludności oraz obietnica, że Niemcy i Rosja zapłacą za historyczne krzywdy – relacjonuje Andrzej Krajewski.

PAWEŁ MOSKALEWICZ: Dlaczego po raz kolejny postanowiliście monitorować przekaz „Wiadomości”? Po ośmiu latach wydawałoby się, że to, że kłamią, to wiedza powszechna.
ANDRZEJ KRAJEWSKI: – Początkowo chcieliśmy skoncentrować się na ironicznym opisie przekazu propagandowego „Wiadomości”. Jednak po przymiarkach w lecie tego roku zorientowaliśmy się, że program całkowicie utracił funkcję informacyjną i musimy poddać go szczegółowej analizie.

Reklama