Kraj

Gazeta zwana wyborczą

Jubileusz GW: Nie byłoby Trzeciej Rzeczpospolitej, jaką znamy, bez Adama Michnika i ludzi „Gazety”.
Najważniejszy polski dziennik wciąż nosi dziwną nazwę, niespotykaną w światowej prasie. To żywa, można powiedzieć, codzienna pamiątka po tamtych wyborach sprzed 20 lat, które dały początek wolnej Polsce, wolnej prasie i samej „Gazecie” – wtedy jeszcze w formie skromnego biuletynu świeżo zalegalizowanej opozycji. „Wyborcza” od początku była czymś więcej niż tylko gazetą, opisywała nową rzeczywistość – tak, ale przede wszystkim ją tworzyła, uczestnicząc – z pasją i energią – w kolejnych wyborach Polaków. I nie chodzi tu tylko o wybory polityczne: zmiana ustroju, całej organizacji życia społecznego, prywatnego i publicznego, wymagała przecież podejmowania nieustannych wyborów – jak, z jakich materiałów i według jakiego projektu budować nowy polski dom. Nie byłoby Trzeciej Rzeczpospolitej, jaką znamy, bez Adama Michnika i ludzi „Gazety”.

Jeśli przez prawie dwie dekady udało się Polakom utrzymać konsens wokół podstawowych strategicznych celów: wejścia do NATO i do Unii Europejskiej, przyjaznego ułożenia stosunków z sąsiadami, budowy liberalnej gospodarki i otwartego, solidarnego społeczeństwa – to w znacznej mierze dzięki skuteczności „Gazety” w kształtowaniu opinii publicznej. „Gazeta”, chociaż w kolejnym zawirowaniu politycznym musiała zrezygnować z historycznego podtytułu „Nie ma wolności bez Solidarności”, pozostała jednym z ostatnich spadkobierców wielkiego ruchu Solidarności, z jego entuzjazmem, otwartością, nadzieją, nieco naiwną wiarą w to, że ludzie są lepsi, niż się wydaje.

Przez to, że „Wyborcza” tak bezpośrednio angażowała się w projekt Trzeciej RP, gromadziła po drodze wrogów: ideowych, politycznych, z czasem – w miarę rozwoju wydawnictwa Agora – także biznesowych. Poradziła sobie w tych warunkach bardzo dobrze, choć – czasy się zmieniają – nie ma już takiej pozycji rynkowej i politycznej jak dawniej. Wciąż za to jest jedną z najlepszych gazet europejskich i niepomijalnym punktem odniesienia w niekończących się polskich debatach. Nadal też zachowała poczucie misji publicznej, w czym bliska jest również naszej koncepcji wolnej prasy. W sporach politycznych nasz tygodnik jest często postrzegany jako ideowy sojusznik „Gazety”. I tak chyba jest: przez te ostatnie 20 lat dzieliliśmy podobną wizję rozwoju Polski i – bardziej fundamentalnie – ten sam system wartości. Pamiętamy też o tym, jak wiele polskie niezależne dziennikarstwo zawdzięcza „Wyborczej”. Oni przecierali szlaki.

Z okazji jubileuszu 20-lecia zespół „Polityki” składa przyjaciołom z „Gazety” gratulacje i najlepsze życzenia: dobrych wyborów, „Wyborczo”!


Polityka 19.2009 (2704) z dnia 09.05.2009; Flesz. Ludzie i wydarzenia; s. 6
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Społeczeństwo

Dr Joanna Wardzała o pokoleniu 20-latków odrzucających konsumpcyjny styl życia rodziców

Rozmowa z dr Joanną Wardzałą, socjolożką i badaczką zachowań konsumpcyjnych, o tym, dlaczego dzisiaj młodzi ludzie nie chcą kupować i gromadzić dóbr.

Joanna Podgórska
12.11.2019
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną