Jak kino pokazuje śmierć Jezusa

Męka i zmartwychwstanie (na ekranie)
Życie i śmierć Chrystusa oraz jego zmartwychwstanie to temat w kinie arcytrudny, ale dający spore gwarancje sukcesu. Dlatego próbowało tego już wielu reżyserów, niestety z różnym skutkiem.
Kadr z filmu 'Pasja' w reż. Mela Gibsona
materiały prasowe

Kadr z filmu "Pasja" w reż. Mela Gibsona

Plakat do filmu 'Ostatnie kuszenie Chrystusa' w reż. Martina Scorsese
materiały prasowe

Plakat do filmu "Ostatnie kuszenie Chrystusa" w reż. Martina Scorsese

Jezus z Montrealu - schodami do nieba
materiały prasowe

Jezus z Montrealu - schodami do nieba

Max von Sydow jako Jezus w 'Opowieści wszech czasów'
materiały prasowe

Max von Sydow jako Jezus w "Opowieści wszech czasów"

Plakat do filmu 'Jesus Christ Superstar'
materiały prasowe

Plakat do filmu "Jesus Christ Superstar"

Jezus z 1964 r., według Pasoliniego ('Ewangelia według św. Mateusza')
AISA/BEW

Jezus z 1964 r., według Pasoliniego ("Ewangelia według św. Mateusza")

Gdy Mel Gibson ogłosił plan nakręcenia wiernej ekranizacji męki Chrystusa, mało kto wróżył mu sukces. „Pasja” zrealizowana w 2004 r. jako niezależna produkcja w języku staroaramejskim i niemal bez znanych aktorów, miała wszelkie przesłanki do bycia spektakularną klapą. Tymczasem stało się przeciwnie. Czy ów sukces należy tłumaczyć religijnością publiczności lub aurą skandalu towarzyszącą produkcji? Niekoniecznie. Gibson sięgnął bowiem po historię, która dla kina od zawsze prezentowała się atrakcyjnie. „Pasja" wpisuje się przecież w tradycję podchodów reżyserów do arcytrudnego - ale dającego spore gwarancje sukcesu – tematu. Tradycję sięgającą początków ruchomych obrazów. Według IMDb, spośród postaci historycznych pokazanych w filmach fabularnych Jezus zajmuje drugiej miejsce (ponad 300 produkcji). Wyprzedza go tylko Napoleon (327).

Pierwsze przedstawienia

Przypuszczalnie jednym z pierwszych filmów o Chrystusie był francuski krótkometrażowy „La Vie et la passion de Jésus Chris” z 1905 r. (rzecz jasna niemy). Następna - „Od żłóbka do krzyża” z 1912 r., siłą rzeczy była zaledwie kalejdoskopowym szkicem biografii. W dziejach kina silniej utkwiły sceny z nakręconej cztery lata później, epickiej „Nietolerancji". Twórca tego epokowego dzieła D. W. Griffith, chciał za pomocą kilku przeplatających się opowieści, unaocznić, w jaki sposób nieposzanowanie poglądów innych oraz zawiść prowadzą do tragedii. Zarówno w skali mikro i makro. Męczeństwo Chrystusa było w tym przypadku, podobnie jak np. upadek Babilonu czy rzeź Hugenotów, obrazem eskalacji okrucieństwa wobec drugiego człowieka.

Perspektywa dramatu jednostki postawionej pod pręgierzem tłumu na długo zdominowała hollywoodzki portret Jezusa (np. „Król królów" z roku 1927). Być może dlatego pierwsza znacząca kinowa prezentacja dziejów Chrystusa powstała nie w Hollywood, lecz w Europie. Co więcej „Golgota" z 1935 r., w reżyserii Juliena Duviviera, to pierwszy dźwiękowy film na ten temat. Nie przypadkiem krytycy przypomnieli o nim sobie przy okazji gibsonowskiej „Pasji". Albowiem dzieło francuskiego filmowca to pieczołowite przedstawienie ostatnich dni życia Chrystusa, z uwzględnieniem roli Faryzeuszy oraz dylematów Piłata. Duvivier, inaczej niż twórca „Pasji", nie koncentruje się wyłącznie na martyrologicznym spektaklu. W jego obrazie liczy się również tło społeczne.

Kontrowersyjne prezentacje

Poszukiwanie nowych przedstawień dziejów Chrystusa stało się dla kina drugiej połowy XX w. kierunkiem modnym. Interpretacja męczeństwa na krzyżu poza sztywną wykładnią kościelną była bowiem bardziej atrakcyjna dla laickiego odbiorcy. Stąd swoiste przesunięcie akcentu w stosunku do wspomnianego „Króla królów", w superprodukcji z 1961 r. pod takim samym tytułem (ale nie był to remake). Powstała ona pod reżyserską pieczą Nicholasa Ray'a. Chrystusowe męczeństwo zostaje tu przedstawione przez pryzmat konfliktu idei. Pokojowe nauczanie Jezusa stoi w opozycji do politycznych, wywrotowych działań ruchu oporu walczącego z rzymską okupacją. Na jego czele stoi... Barabasz. Ukrzyżowanie Jezusa wynika zatem głównie z faktu nieprzyjęcia przez Mesjasza metod walki obranych przez bojowników z Barabaszem i Judaszem (!) na czele.

W tym samym roku, co film Ray’a powstała inna spektakularna produkcja Hollywood, rzucająca światło na postać Barabasza. „Barabasz" (1961) oparty na książce szwedzkiego noblisty Pära Lagerkvista, proponował nader oryginalną wykładnię dziejów tej biblijnej postaci drugiego planu. Jego wyzwolenie przez tłum miało być początkiem drogi do religijnego nawrócenia zwieńczonego śmiercią na krzyżu (w tytułowej roli wystąpił Anthony Quinn).

Z 1965 r. pochodzi też najbardziej wystawne dzieło hollywoodzkie o tej tematyce - „Opowieść wszech czasów”, nakręcona za 20 ówczesnych milionów dolarów. w roli Jezusa zobaczyć można było Maxa von Sydowa. Parę lat wcześniej przebywający na emigracji w Meksyku Luis Buñuel zrealizował swoje kolejne arcydzieło. Stał się nim „Nazarín” (1959) opowiadający o swoistym wcieleniu Jezusa w osobie tytułowego księdza.

Dzieło wybitne

Choć konteksty polityczne i społeczne, zaczęły odgrywać w połowie lat 60. coraz ważniejszą rolę w filmach o biblijnym podłożu, to paradoksalnie najwybitniejszym dokonaniem chrystianicznej kinematografii okazało się dzieło wolne od podobnych spekulacji. „Ewangelia według św. Mateusza" z 1964 r. - zadeklarowanego komunisty, ateisty i homoseksualisty Piera Paolo Pasoliniego - przełamała obowiązujące schematy. A stało się tak dlatego, iż Pasollini twórczo podjął dialog z dziejami Jezusa, dostrzegając w nich materiał o jednostkowym poświęceniu i indywidualnej drodze życiowej. Film włoskiego obrazoburcy nie tylko trafił na listę arcydzieł kinematografii, ale zyskał pełną akceptację władz kościelnych!

Pasollini adaptując treść tytułowej ewangelii, od narodzin Chrystusa do zmartwychwstania, przekornie zlekceważył to, co dla hollywoodzkich ekranizacji stanowiło walor. Zamiast efektownych scen zbiorowych, egzemplifikacji cudów czy długich scen męczeństwa, zaproponował bardzo ascetyczny traktat o religijnym wtajemniczeniu. Z kamerą skupioną na Jezusie, wytrwale realizującym swą duchową misję. Misję, która jest wielką metafizyczną zagadką. Respekt włoskiego reżysera wobec postaci Mesjasza, sprawił, że ów film - co unikalne - stał się inspirujący zarówno dla widzów wierzących, jak i agnostyków.

Jezus u Pasolliniego mógł być w równym stopniu religijnym posłańcem kontaktującym się z absolutem, co samotnym bojownikiem własnych etycznych reguł. To ostatnie skłaniało niektórych odbiorców do identyfikowania Chrystusa z kontestatorem, rewolucjonistą, banitą. Pod koniec lat 60. owo wywrotowe oblicze Mesjasza mogło wszak liczyć na szeroki odzew publiczności identyfikującej się z hasłami hippisowskiej subkultury.

 

Czytaj także

Aktualności, komentarze

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną