Bielsko-Biała jazzem stoi – Jazzowa Jesień, stworzona i prowadzona przez samego Tomasza Stańkę, jest już po siedmiu latach, obok starszej trochę Zadymki Jazzowej, jednym z najważniejszych festiwali w tej dziedzinie w Polsce.
A w tym roku jest wyjątkowo atrakcyjna. Trudno nawet powiedzieć, kto jest największą gwiazdą, bo jest ich kilka. Legendarny Lee Konitz, który jeszcze w latach 50. z Milesem Davisem czy Gerrym Mulliganem współtworzył nowoczesny jazz, a teraz wystąpi z młodym triem Minsarah. Inną legendą jest pianista Abdullah Ibrahim, niegdyś Dollar Brand z RPA, walczący z apartheidem, potem grający z Duke’em Ellingtonem w Nowym Jorku; tym razem z zespołem Ekaya. Będą i gwiazdy młodszych pokoleń: włoski trębacz Paolo Fresu, saksofonista Chris Potter i perkusista Manu Katché ze swoimi zespołami i oczywiście szef festiwalu w nowym programie „Projekt Bielsko-Biała” z najnowszą mutacją swojego kwartetu, z młodym pianistą Dominikiem Wanią.
Szczegóły: www.jazzowajesien.pl
Polityka
48.2010
(2784) z dnia 27.11.2010;
Kultura;
s. 79
Oryginalny tytuł tekstu: "Bielsko ze Stańką"
Dorota Szwarcman
Krytyczka muzyczna działu Kultura w „Polityce” (od 2002 r.). Absolwentka studiów kompozycji na warszawskiej uczelni muzycznej. Wcześniej pracowała w kwartalniku „Polish Music/Polnische Musik” (dziś nieistniejącym), „Gazecie Wyborczej” oraz „Wprost”. Publikowała także m.in. w „Ruchu Muzycznym”, „Midraszu”, „Tygodniku Powszechnym”, „Jazz Forum”. Autorka książek: „Razem w życiu i muzyce. Rozmowy z Ewą Podleś i Jerzym Marchwińskim” (PWM 2001) i „Czas Warszawskich Jesieni. O muzyce polskiej 1945–2007” (Stentor 2007). Laureatka Nagrody Honorowej Związku Kompozytorów Polskich (2009) i odznaki „Zasłużony dla kultury polskiej”.