Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

Świeczki zasłoniły gwiazdy

Festiwalowe odgrzewanie muzycznych kotletów

Sopockie TopTrendy wybrały podobny do Opola klucz: bogata wkładka jubileuszowa (na zdjęciu rocznicowy koncert Maryli Rodowicz). Sopockie TopTrendy wybrały podobny do Opola klucz: bogata wkładka jubileuszowa (na zdjęciu rocznicowy koncert Maryli Rodowicz). Konrad Korgul/Studio69
Nikt nie kocha polskiej piosenki tak bardzo jak organizatorzy festiwali w Opolu i Sopocie. Tylko dlaczego ta miłość ogranicza się do piosenek napisanych przed rokiem 1989?
Sebastian Karpiel Bułecka (Zakopower) i Sylwia Grzeszczak odbierali nagrody w Opolu, wręczał (i przygotowywał kabareton) Stanisław Tym.Konrad Korgul/Studio69 Sebastian Karpiel Bułecka (Zakopower) i Sylwia Grzeszczak odbierali nagrody w Opolu, wręczał (i przygotowywał kabareton) Stanisław Tym.

Na obchodzących 10-lecie polsatowskich TOPtrendach w Sopocie Maryla Rodowicz świętowała tym razem w specjalnym recitalu 40 lat kariery, Bajm obchodził 35 urodziny, a młodziutkie w tym zestawieniu Lady Pank – 30 lat. Tydzień później na festiwalu w Opolu mieliśmy obchody 30-lecia Listy Przebojów Trójki, 30 lat kariery Kultu, a poza anteną telewizyjną – jeszcze „trzydziestkę” T. Love. Czy było w ogóle coś z niejubileuszowych imprez? Owszem, specjalny koncert poświęcony piosenkom z lat 60.

Twórcy kabaretonu na jednej czy drugiej imprezie mogliby w tym roku z ich programów sklecić niezły skecz. Ale problem jest poważny. Co innego mówi nam bowiem program (z którego wynika, że polska piosenka umarła 30 lat temu), a co innego – efekt końcowy. Bo z długiego potoku jubli i benefisów w pamięci zostają i tak występy konkretnych artystów młodszego pokolenia, którzy przebili się z własnym repertuarem w całkiem przyzwoitym dla muzyki pop sezonie.

Telewizyjny format, ale ludzie z radia

Ciągle rządzi talent show. To pierwsza i być może najważniejsza odpowiedź na pytania o problemy festiwali piosenki. Ich główną konkurencją są ciągnące się przez cały rok programy łowiące talenty, które odbywają się często na tych samych antenach. To wyłapywanie talentów zakonserwowało pewien schemat: młodzi artyści śpiewają przeboje innych wykonawców, które dobrze znamy, a publiczność ocenia wykonania w konkursie audiotele. To pierwsze zmniejsza ryzyko spadku oglądalności, to drugie rekompensuje telewizji straty finansowe, gdyby taki spadek z jakichś przyczyn nastąpił.

Tegoroczne Opole zagrało więc bezpiecznie. Piątkowy festiwalowy wieczór gościł młodszych wykonawców: grupę Enej, Manchester, Michała Szpaka... ale wszyscy śpiewali piosenki z lat 60.

Polityka 24.2012 (2862) z dnia 13.06.2012; Kultura; s. 88
Oryginalny tytuł tekstu: "Świeczki zasłoniły gwiazdy"

Oferta na pierwszy rok:

4 zł/tydzień

SUBSKRYBUJ
Reklama