Kultura

Sztuka kopiowania

Chińczycy – mistrzowie kopiowania

Jeff Koons i jego „Króliczek”. Jeff Koons i jego „Króliczek”. Ben Stansall/AFP / EAST NEWS
Co się dzieje, kiedy każdy może dzieło przerobić na własnym komputerze, powielić albo wydrukować? Kto jest wtedy autorem? Kto ma prawo je sprzedać i czy trzeba dzielić się zyskiem?
Słynny plakat, w którym amerykański grafik przetworzył zdjęcie należące do agencji AP.Kevin Sullivan/Zuma Press/Forum Słynny plakat, w którym amerykański grafik przetworzył zdjęcie należące do agencji AP.

Shephard Fairey, amerykański grafik, przekopiował zdjęcie Obamy z agencji AP, wlał kolory i podpisał „HOPE”. Agencja pozwała go o naruszenie praw autorskich. Doszli do porozumienia. Dzisiaj dzielą się zyskami z dystrybucji plakatu. Richard Prince, słynny amerykański artysta tzw. Pictures Generation, czyli korzystającej z krążących w popkulturze obrazów, wziął do ręki album francuskiego fotografa Patricka Cariou o rastafarianach na Jamajce, powycinał z niego fotografie, domalował i poprzyklejał, co chciał i jak chciał, i wystawił jako własny cykl „Canal Zone” w Galerii Gagosian.

Polityka 03.2013 (2891) z dnia 15.01.2013; Kultura; s. 82
Oryginalny tytuł tekstu: "Sztuka kopiowania"
Reklama

Czytaj także

Kultura

TikTok – nowa fabryka hitów

Najpierw przenieśli się tu odbiorcy, widząc w tym miejsce dla żywej muzyki. Za nimi ruszyli twórcy – ostatnio Abba. I wydawcy, wyczuwając nową fabrykę hitów. Miejsce MTV zajął TikTok.

Michał R. Wiśniewski
21.09.2021