Ile znaczy muzyka we współczesnym teatrze?

Cały teatr śpiewa z nami
Przyciągnie widza, pomoże oswoić trudny temat, zbuduje nastrój albo wspólnotę. Piosenka jest dobra na wszystko, także w teatrze.
„Courtney Love”, reż. Monika Strzępka, Teatr Polski we Wrocławiu.
Natalia Kabanow/materiały prasowe

„Courtney Love”, reż. Monika Strzępka, Teatr Polski we Wrocławiu.

„Czas nas uczy pogody”, reż. Krzysztof Materna, Och-Teatr w Warszawie.
Agata Grzybowska/Agencja Gazeta

„Czas nas uczy pogody”, reż. Krzysztof Materna, Och-Teatr w Warszawie.

Aktorka Nowego Teatru zagrała życiową rolę” – piszą dziennikarze o płycie „Nowa Warszawa”, na której Stanisława Celińska śpiewa szlagiery o stolicy. Składanki znanych piosenek albo wierszy z muzyką w aktorskich wykonaniach są hitem ostatnich sezonów. Najpiękniejsze polskie piosenki można zanucić z młodymi aktorami w Teatrze Powszechnym („MP4” w reż. Mariusza Benoit) albo z amatorami seniorami w Och-Teatrze („Czas nas uczy pogody”, reż. Krzysztof Materna), zaś przeboje z Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu – pełnym głosem zaśpiewać z aktorami Teatru im. Kochanowskiego w Opolu. W stołecznym Polskim widz usłyszy z kolei śpiewane wersje znanych wierszy: „Norwid Blues” w wykonaniu Natalii Sikory i „Wszędzie jest wyspa Tu” – utkany z poezji Wisławy Szymborskiej.

Dla sentymentalnych inaczej na polskich scenach Nirvana i Amy Winehouse z zespołem zaprzedają dusze szoł biznesowi, Axl Rose zachęca do wspólnego śpiewania „November Rain” (bohaterowie najnowszych produkcji duetu Strzępka i Demirski), zaś Michael Jackson („Tako Rzecze Michael J.”, reż. Wiktor Rubin, Teatr Wybrzeże w Gdańsku) i Nina Simone („Moja Nina” Teatru Konsekwentnego z Warszawy) dzielą się refleksjami o życiu gwiazd.

Widza przyciągnie

Wielu dyrektorów teatrów zobaczyło w piosence „lek na całe zło” kapitalizmu, tego z obciętymi budżetami i koniecznością walki o frekwencję. Spektakl muzyczny przyciągnie widzów nieufnych wobec teatru postdramatycznego czy politycznego, szukających w teatrze rozrywki i relaksu, do tego jest tworem znacznie mniej wstydliwym niż tradycyjna farsa czy komedia.

Tomasz Konina, dyrektor opolskiego Teatru im. Kochanowskiego i reżyser widowiska „Naprawdę nie dzieje się nic... czyli piosenki z Opola”, zagrał na lokalnym patriotyzmie widzów. Wziął na warsztat hity z Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu i osadził je w scenerii opolskiego dworca głównego. Mimo że krytycy narzekali na brak selekcji piosenek (ponad 40), nie zawsze zrozumiałe pomysły interpretacyjne (piosenkę „Żeby Polska była Polską” Jana Pietrzaka śpiewa porzucona panna młoda) oraz słabe umiejętności wokalne części aktorów – na spektakl wciąż walą tłumy, aktorzy na życzenie PKP śpiewali także w naturalnej scenerii dworcowej, nagrana została płyta.

W Lublinie podobnego sposobu na zainteresowanie widzów próbuje Teatr Stary. Wkrótce odbędzie się tam premiera „Wieczoru”, muzycznego spektaklu przedstawiającego wiersze Józefa Czechowicza, lublinianina, w jazzowych interpretacjach Włodka Pawlika oraz wokalistów, wśród których znajdą się m.in. Dorota Miśkiewicz i artyści związani z lubelską sceną muzyczną.

Młodszych widzów do teatru przyciągnąć mają z kolei piosenkarze celebryci. Fikcyjni, jak Nora, bohaterka „Domu lalki” Ibsena (w inscenizacji Michała Siegoczyńskiego z Teatru Nowego w Poznaniu po urodzeniu dzieci chce wrócić do szoł biznesu) albo prawdziwi – młoda aspirująca klasa średnia może się przejrzeć w historii swoich idoli Nirvany i Amy Winehouse. To bohaterowie spektakli Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego: „O dobru” z Teatru im. Szaniawskiego w Wałbrzychu i „Courtney Love” z Teatru Polskiego we Wrocławiu.

Coraz rzadziej gra się w teatrach rodzimą klasykę, coraz częściej za to ją śpiewa. Norwid w wersji bluesowej, Kochanowski na rockowo – w świetnym skądinąd, odkrywczym i poruszającym spektaklu Grażyny Rogowskiej z teatru w Opolu „A ja, Hanna”. To „Treny” śpiewane z perspektywy drugiej córki Jana z Czarnolasu, której, pogrążony w żalu po stracie Orszulki, nie poświęcił uwagi.

 

Czytaj także

Aktualności, komentarze

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną