Kultura

Potęga smaku

Jak za pomocą dzieł sztuki firmy budują swój wizerunek

Galeria w centrali firmy Akzo-Nobel produkującej farby. Galeria w centrali firmy Akzo-Nobel produkującej farby. Akzo-Nobel
Andrzej Duda polecił usunąć ze swojego gabinetu obraz Jerzego Nowosielskiego i zastąpić go płótnem Jerzego Kossaka. Gdyby nie był prezydentem, tylko prezesem międzynarodowej korporacji, zapewne uznano by, że szkodzi interesom firmy.
Fragment kolekcji ING Bank, która obejmuje ponad 10 tys. dzieł sztuki.ING Fragment kolekcji ING Bank, która obejmuje ponad 10 tys. dzieł sztuki.

Ta niewielka w sumie, estetyczna „dobra zmiana” to kolejna wizerunkowa porażka gospodarza Pałacu Namiestnikowskiego. Kossak jest efekciarskim i bardzo złym obrazem, niegodnym tak ważnego gabinetu. No ale przedstawia marszałka Piłsudskiego przyjmującego wojskową defiladę i zdaje się, że marzenia wzięły tym razem górę nad poczuciem smaku.

Nie mam pojęcia, czy Bronisław Komorowski był jakimś szczególnym fanem sztuki Nowosielskiego, ale chyba lepiej rozumiał, że wybory estetyczne są ważnym elementem budowania własnego wizerunku.

Polityka 21.2016 (3060) z dnia 17.05.2016; Kultura; s. 86
Oryginalny tytuł tekstu: "Potęga smaku"
Reklama

Czytaj także

Społeczeństwo

Bez sutanny jesteś nikim. Tak się żyje w seminarium duchownym

Rozmowa z Robertem Samborskim, autorem książki „Sakrament obłudy”, o życiu wewnętrznym seminariów duchownych.

Joanna Podgórska
19.09.2021