Kultura

Ładne kwiatki

Georgia O’Keeffe: cenzura w Tate Modern?

Obraz z czaszką „From the Faraway Nearby” z 1937 r. Obraz z czaszką „From the Faraway Nearby” z 1937 r. BEW
Wystawa słynnej amerykańskiej malarki Georgii O’Keeffe w londyńskiej Tate Modern padła ofiarą politycznej poprawności. Czy może raczej niepoprawnej polityki kuratorki.
Georgia O’Keeffe w 1974 r.Joe Munroe/Getty Images Georgia O’Keeffe w 1974 r.

W przypadku Georgii O’Keeffe tym powszechnym i utrwalonym od dziesięcioleci było przekonanie, że pod pretekstem malowania kwiatów w gruncie rzeczy przemycała erotyczne treści. Cóż, wizerunkami bukietów zapchana jest historia sztuki. Niekiedy udawało się artystom wspiąć na prawdziwe wyżyny, by przypomnieć choćby holenderskich mistrzów z XVII w., kwiaty wiśni Hokusai, lilie Moneta, słoneczniki i irysy van Gogha czy nawet bzy i róże naszego Alfonsa Karpińskiego. Nikomu jednak nie przychodziło do głowy widzieć w nich kobiece pochwy czy męskie penisy.

Polityka 39.2016 (3078) z dnia 20.09.2016; Kultura; s. 84
Oryginalny tytuł tekstu: "Ładne kwiatki"
Reklama

Czytaj także

Kraj

Fundusz Odbudowy. Po co lewicy romans z PiS?

Inicjatywa i sprawczość. Na dźwięk tych słów politycy polskiej opozycji tracą rozum. Nie tylko lewicy zresztą.

Łukasz Lipiński
27.04.2021