Kultura

Kto zdobędzie w tym roku Oscara? Oto typy amerykańskiej telewizji

To mogą być bardzo polityczne Oscary – przewidują Brian Lowry i Lisa Respers France z CNN.

Głosowanie członków Amerykańskiej Akademii Filmowej zakończyło się już 21 lutego. Niewielkie grono osób zawodowo związanych z filmem zna już tegoroczne werdykty, my zaś – fani kina – jeszcze przez kilkanaście godzin możemy się ich jedynie domyślać.

Zdaniem krytyków większość statuetek zgarnie nominowany w aż 14 kategoriach film „La La Land”. Jest jednak szansa na to, że w tym roku Oscary nie będą tak białe jak zazwyczaj. A przynajmniej bardziej różnorodny podział statuetek (w najważniejszych kategoriach) zapowiada dwoje dziennikarzy CNN: Brian Lowry i Lisa Respers France. Oto ich wskazania:

Kategoria: Najlepszy film:

„Arrival” („Nowy początek”)
„Fences”
„Hacksaw Ridge” („Przełęcz ocalonych”)
„Hell or High Water” („Aż do piekła”)
„Hidden Figures” („Ukryte działania”)
„La La Land”
„Lion” („Lion. Droga do domu”) 
„Manchester by the Sea”
„Moonlight”

Hollywood ma długą tradycję nagradzania filmów, które są show-biznesowymi bajkami o młodych i utalentowanych, którzy po przejściu długiej drogi spełniają w końcu marzenia o karierze. Prawdopodobieństwo, że tym razem wyróżnienie za najlepszy film zdobędzie oparty na podobnej opowieści musical Damiena Chazelle’a, jest wysoce prawdopodobne. I to mimo że Emma Stone i Ryan Gosling wyskakiwali przez ostatnie tygodnie z każdej amerykańskiej lodówki.

„La La Land”materiały prasowe„La La Land”

Kategoria: Aktor pierwszoplanowy

Casey Affleck za rolę w „Manchester by the Sea”
Andrew Garfield za rolę w „Hacksaw Ridge” („Przełęcz ocalonych”)
Ryan Gosling za rolę w „La La Land”
Viggo Mortensen za rolę w „Captain Fantastic”
Denzel Washington za rolę w „Fences”

To jedna z kategorii, w których trudno przewidzieć werdykt Akademii. Jeszcze niedawno wydawało się, że statuetkę otrzyma Casey Affleck, ale może mu ją odebrać niewyjaśniona do dziś sprawa o molestowanie seksualne, którego aktor miał się dopuścić wobec producentki i operatorki filmu „Jestem, jaki jestem”, w którym wystąpił w 2010 r. Szanse wzrosły dla Danzela Washingtona, który zagrał główną rolę i wyreżyserował (co jest dodatkowym atutem) „Fences”. Jego wybór byłby postrzegany jako bardziej „politycznie poprawny”.

„Fences”mat. pr.„Fences”

Kategoria: Aktor drugoplanowy

Jeff Bridges za rolę w „Hell or High Water” („Aż do piekła”)
Mahershala Ali za rolę w „Moonlight”
Lucas Hedges za rolę w „Manchester by the Sea"
Dev Patel za rolę w „Lion” („Lion. Droga do domu”) 
Michael Shannon za rolę w „Nocturnal Animals” („Zwierzęta nocy”)

Nagrodzenie tylko jednego aktora w „Moonlight” to nie lada wyczyn, ale Mahershala Ali ma w tym roku za sobą nie tylko doskonały występ w filmie Barry’ego Jenkinsa, ale też świetną i również drugoplanową rolę w „Hidden Figures” („Ukryte działania”). Dlatego to nasz faworyt do wygranej.

„Moonlight”Solopan/materiały prasowe„Moonlight”

Kategoria: Aktorka pierwszoplanowa

Isabelle Huppert za rolę w „Elle”
Ruth Negga za rolę w „Loving”
Natalie Portman za rolę w „Jackie”
Emma Stone za rolę w „La La Land”
Meryl Streep za rolę w „Florence Foster Jenkins”

Nie ma podczas tegorocznej gali Oscarów nic bardziej pewnego jak nagroda dla Emmy Stone. I to mimo obecności silnych rywalek, z których najbardziej mogłaby jej zagrozić nie Meryl Streep, a francuska aktorka Isabelle Huppert za rolę w „Elle” – nowym i kontrowersyjnym filmie Paula Verhoevena.

Kategoria: Aktorka drugoplanowa

Nicole Kidman za „Lion” („Lion. Droga do domu”) 
Viola Davis za „Fences”
Naomie Harris za „Moonlight”
Octavia Spencer za „Hidden Figures”  („Ukryte działania”)
Michelle Williams za „Manchester by the Sea”

Dlaczego Viola Davis? Przede wszystkim za mistrzowską i historyczną już scenę płaczu w „Fences”, filmie o życiu afroamerykańskiego robotnika, który stara się utrzymać rodzinę i pokonać uprzedzenia rasowe. Mimo że inne panie w tej kategorii są nadzwyczajne, to właśnie jej należy się statuetka.

Kategoria: Reżyseria:

„Arrival” („Nowy początek”) – Denis Villeneuve
„Hacksaw Ridge” („Przełęcz ocalonych”) – Mel Gibson
„La La Land” – Damien Chazelle
„Manchester by the Sea” – Kenneth Lonergan
„Moonlight” – Barry Jenkins

W tej kategorii tak naprawdę rywalizują dwaj twórcy: Damien Chazelle („La La Land”) i Barry Jenkins („Moonlight”). Chazelle’a nagradzano już w ubiegłym roku wielokrotnie, ale to tylko zwiększa jego szansę podczas dzisiejszej nocy.

Kategoria: Scenariusz oryginalny

„Hell or High Water” („Aż do piekła”)
„La La Land”
„The Lobster” 
„Manchester by the Sea”
„20th Century Women”
 
Kolejna kategoria, w której trudno wybrać wyraźnego faworyta. Z jednej strony słusznie podziwiany scenariusz Kennetha Lonergana do „Manchester by the Sea”, a z drugiej coś z zupełnie innego świata, czyli słodki i przewidywalny musical „La La Land”. Oby zwyciężył ten pierwszy.
„Manchester by the Sea”Claire Folger/K Period Media/materiały prasowe„Manchester by the Sea”

Kategoria: Film dokumentalny

„Fire at Sea” („Fuocoammare. Ogień na morzu”)
„I Am Not Your Negro”
„Life, Animated”
„O.J.: Made in America”
„13th”

Na Oscara zasługuje „O.J.: Made in America” o słynnej sprawie zabójstwa Nicole Brown Simpson i Ronalda Lyle Goldmana, o które oskarżono (ale nie skazano) O. J. Simpsona, futbolistę i aktora. To film, który jednocześnie jest opowieścią o stosunkach rasowych w USA i o systemie, który daje przewagę znanym i bogatym.

Kategoria: Najlepszy film zagraniczny

„Land of Mine” („Pole minowe”)
„A Man Called Ove” („Mężczyzna imieniem Ove”
„The Salesman” („Klient”)
„Tanna”
„Toni Erdmann”
 
To jedna z najbardziej politycznych kategorii oscarowego wieczoru. Opierając się na opiniach krytyków, powinien wygrać „Toni Erdmann” niemieckiej reżyserki Maren Ade. Jednocześnie dekret Donalda Trumpa ws. imigrantów bohaterem wszystkich serwisów informacyjnych uczynił Irańczyka Asghara Farhadiego, autora „Klienta” („The Salesman”), który nie będzie mógł pojawić się w Hollywood. Werdykt nie jest pewny.
„Toni Erdmann”Komplizen Film/materiały prasowe„Toni Erdmann”

Na podstawie: CNN

***

Śledźcie relację z 89. ceremonii wręczenia Oscarów na portalu POLITYKA.PL! Startujemy o godz. 1.55 czasu polskiego.

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Kraj

Szkoła bardzo szkodzi. Uczniom, demokracji, światu

Rozmowa z dr. Mikołajem Marcelą o fatalnych skutkach kultywowania XIX-wiecznej formuły szkoły, wychowywaniu do autorytaryzmu i o tym, jak można to zmienić.

Jacek Żakowski
18.09.2021
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną