Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Kultura

Dźwięki w rozdźwięku

Muzyka rozrywkowa – czyli właściwie co?

Taconafide, czyli Taco Hemingway i Quebonafide – duet popularnych raperów. Taconafide, czyli Taco Hemingway i Quebonafide – duet popularnych raperów. materiały prasowe
Przed nami Fryderyki, ostatnie podsumowanie roku w muzyce rozrywkowej. Ale nowe rynkowe zjawiska sprawiły, że samo hasło „muzyka rozrywkowa” dla każdego znaczy co innego.
O.S.T.R.Karol Makurat/Reporter O.S.T.R.

Na początku kwietnia w pierwszej piątce polskich bestsellerów znalazły się cztery albumy hiphopowe. Kolejno: Kękę, duet Dwa Sławy, O.S.T.R. i kolejny duet Pro8l3m. Wcześniej przez pięć tygodni polscy raperzy zmieniali się na miejscu pierwszym, jak gdyby umówili się na dyżury na szczycie zestawienia, a gdy ten numer POLITYKI wchodzi do kiosków, według wszelkich znaków na niebie i ziemi dojdzie już do kolejnej zmiany warty i najchętniej kupowaną polską płytą stanie się „Soma 0,5 mg” Taconafide, czyli Taco Hemingwaya i Quebonafide – dwóch popularnych polskich raperów w duecie. Ci ostatni właśnie wyprzedają krakowską Tauron Arenę, największą halę widowiskowo-sportową w Polsce, i szereg innych dużych sal w całym kraju.

To zjawisko najlepiej pokazuje przewartościowania, do których dochodzi w tzw. mainstreamie. Bo na rap przez lata spoglądano jak na niszę, tymczasem w ubiegłym roku artystą, którego płyta sprzedawała się najlepiej według danych rankingu ZPAV, był Quebonafide. A rok wcześniej – O.S.T.R. Nisza urosła więc do rozmiarów zjawiska przesłaniającego całą resztę, które w normalnych warunkach nazwalibyśmy nowym mainstreamem. Tyle że to pojęcie nie jest dziś lubiane w muzyce, podobnie zresztą jak w innych dziedzinach życia. Słuchanie tej samej muzyki co wszyscy w czasach dostępu do przeróżnych gatunków bywa uważane za przejaw braku własnego gustu.

Eksploatowany przez TVP (prowadzi tam nowy show „Big Music Quiz”, w którym celebryci rozpoznają bardzo znane piosenki) i obecny już w żelaznym weselnym repertuarze discopolowy gwiazdor Sławomir notuje sprzedaż kilkakrotnie niższą niż dominujący w sprzedaży fizycznych nośników O.S.T.R. A największy przebój Sławomira „Miłość w Zakopanem”, owszem, zna dziś cała Polska, ale pod względem liczby odtworzeń w najpopularniejszym serwisie streamingowym Spotify nie ma szans w starciu z Taconafide.

Polityka 16.2018 (3157) z dnia 17.04.2018; Kultura; s. 76
Oryginalny tytuł tekstu: "Dźwięki w rozdźwięku"
Reklama