Kultura

Najlepsze spektakle w 2018 r.

Krystyna Janda Krystyna Janda Tomasz Urbanek / East News
Autorskie podsumowanie 2018 roku w teatrze.

1. Zapiski z wygnania, reż. Magda Umer, Teatr Polonia w Warszawie.

„My wyjechaliśmy, a wy zostaniecie z waszym antysemityzmem sami”. Wstrząsający monodram Krystyny Jandy na podstawie pamiętnika Sabiny Baral okazał się nie tylko przypomnieniem wydarzeń Marca ‘68, ale i sprawdzającą się po półwieczu przepowiednią.

2. Wyjeżdżamy Hanocha Levina, reż. Krzysztof Warlikowski, Nowy Teatr w Warszawie.

Ludzkie życie jako ciąg tragikomicznych prób ucieczki od siebie i odcięcia się od swoich korzeni. Ze współczesną Polską, nekrologami i pogrzebami.

3. Hannah Arendt: Ucieczka, reż. Grzegorz Laszuk, Komuna Warszawa i Teatr Powszechny w Łodzi.

Filozofowie Arendt, Heidegger, Jaspers i Benjamin, ich podejścia do narastającego w Niemczech lat 30. XX w. faszyzmu i pytanie, kiedy jest ten moment, w którym podejmuje się życiowe decyzje.

4. Jak ocalić świat na małej scenie?, reż. Paweł Łysak, Teatr Powszechny w Warszawie.

Polak, Ukrainiec i Senegalczyk opowiadają o swoich ojcach i męskim ego prowadzącym świat ku zagładzie.

5. Nietota wg Tadeusza Micińskiego, reż. Krzysztof Garbaczewski, Teatr Powszechny w Warszawie i Dream Adoption Society.

Z zestawem do VR na głowie przemierzamy wirtualne Tatry, w poszukiwaniu oświecenia. Teatr partycypacyjny 2.0.

6. Wielki Fryderyk Adolfa Nowaczyńskiego, reż. Jan Klata, Teatr Polski w Poznaniu.

Aktorzy czytają z prompterów, bo Polska to ciągła powtórka z rozrywki, niezmienne od stuleci wady, koło rujnowania kraju, oddawania niepodległości i jej odzyskiwania.

7. Bem! Powrót Człowieka-Armaty Macieja Łubieńskiego i Michała Walczaka, Pożar w Burdelu, Teatr Syrena w Warszawie i Teatr im. Żeromskiego w Kielcach.

Musical, w którym wskrzeszony generał Bem dziwi się, że wolna Polska zamyka się, dzieli i ekshumuje.

8. Proszę bardzo Jolanty Janiczak, reż. Wiktor Rubin, Teatr Żydowski w Warszawie w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki.

Tomasz Nosinski oprowadza po naznaczonej poczuciem inności i wyobcowania biografii Andy Rottenberg, tak jak ona po wystawach, które przez lata organizowała w Zachęcie.

9. Genialna przyjaciółka, wg Eleny Ferrante, reż. Weronika Szczawińska, Wrocławski Teatr Współczesny.

Kobieca przyjaźń, walka o własny język i głos, i awans społeczny.

10. Śmierć Dantona Georga Büchnera, reż. Barbara Wysocka, Teatr Narodowy w Warszawie.

O rewolucji w imię oczyszczenia moralnego, która przy zachęcie „suwerena” zmienia się w karnawał terroru. I zjada własne dzieci.

Polityka 51/52.2018 (3191) z dnia 18.12.2018; Afisz. Podsumowania 2018 roku; s. 111
Reklama

Czytaj także

null
Świat

Trump bierze Biały Dom, u Harris nastroje minorowe. Dlaczego cud się nie zdarzył?

Donald Trump ponownie zostanie prezydentem USA, wygrał we wszystkich stanach swingujących. Republikanie przejmą poza tym większość w Senacie. Co zadecydowało o takim wyniku wyborów?

Tomasz Zalewski z Waszyngtonu
06.11.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną