Kończąca się megaprodukcja HBO „Gra o tron”, oparta na cyklu powieściowym fantasy George’a R.R. Martina, pozostaje najgłośniejszym przykładem udanego aliansu literatury i telewizji. Ale serialowych adaptacji książek przybywa w lawinowym tempie. Mają olbrzymie budżety, stają się flagowymi pozycjami w ramówkach i na platformach, a informacje o zakupie praw do kolejnych tytułów brzmią w dobie zaostrzającej się konkurencji na serialowym rynku jak komunikaty o wyścigu zbrojeń.
HBO ma już w zanadrzu kolejną powieść jako serial: sześcioodcinkową, zrealizowaną przez Hulu adaptację „Paragrafu 22” Josepha Hellera z 1961 r., legendarnej mrocznej satyry na wojnę i armię. Włoską bazę amerykańskiego lotnictwa z czasów drugiej wojny światowej przekonująco zagrała Sardynia, na którą oryginalny jankeski samolot z lat 40. leciał z Los Angeles z siedmioma przystankami. „Nigdy nie jest zły czas, żeby mówić o szaleństwie wojny” – filozofował George Clooney, dołączając do ekipy realizatorów.
Tolkien kontra Márquez
31 maja dostępny także w Polsce Amazon Prime Video pokaże własną wersję „Dobrego omenu”, powieści Terry’ego Pratchetta i Neila Gaimana z 1990 r. Z aniołem (Michael Sheen) i demonem (David Tennant) wspólnymi siłami próbującymi powstrzymać nadciągającą apokalipsę. Czeka nas też małoekranowa wersja „Wiedźmina” według dzieł Andrzeja Sapkowskiego (Netflix). David Simon i Ed Burns pracują nad przeniesieniem na mały ekran „Spisku przeciwko Ameryce” Philipa Rotha, alternatywnej wizji amerykańskiej historii. A laureat Oscara za „Moonlight” Barry Jenkins reżyseruje dla Amazona 11-odcinkowy serial na podstawie nagrodzonej Pulitzerem i National Book Award powieści „Kolej podziemna.