Kultura

Państwo zaspało

Rozmowa z Piotrem Rypsonem, zwolnionym z Muzeum Narodowego w Warszawie

Louis Marcoussis (Ludwik Markus), „Martwa natura z dużym widelcem”, 1929 r. Louis Marcoussis (Ludwik Markus), „Martwa natura z dużym widelcem”, 1929 r. Muzeum Sztuki w Łodzi
Mamy poważne luki w zbiorach polskiej sztuki XX w. – mówi Piotr Rypson, zwolniony z Muzeum Narodowego w Warszawie, twórca tamtejszej galerii sztuki współczesnej.
Piotr RypsonLeszek Zych/Polityka Piotr Rypson

PIOTR SARZYŃSKI: – Jako kurator pieczołowicie tworzyłeś Galerię Sztuki Polskiej XX i XXI Wieku w MNW. Jak się czułeś, gdy nowy dyrektor kazał usunąć z niej prace Katarzyny Kozyry i Natalii LL, a wcześniej Sędziego Głównego?
PIOTR RYPSON: – Tragifarsa! Obydwie są wybitnymi artystkami, mają swoje miejsce w historii polskiej sztuki, a ich prace znajdowały się w galerii sześć lat i nikomu nie wadziły. Sztuka współczesna bywa polemiczna, taka jest jej natura, a muzea powinny pełnić funkcję platform dyskusji o współczesności, zwłaszcza takie jak MNW, które swój obecny kształt uzyskało w XX w.

Reklama

Czytaj także

Kraj

Arcyksiążę Głódź – ikona Kościoła oderwanego od współczesnego świata

Abp Sławoj Leszek Głódź powoli staje się ikoną Kościoła – tego oderwanego od współczesnego świata, społecznych emocji, z monopolem na rację.

Ryszarda Socha
23.05.2019
Reklama