Kultura

Państwo zaspało

Rozmowa z Piotrem Rypsonem, zwolnionym z Muzeum Narodowego w Warszawie

Louis Marcoussis (Ludwik Markus), „Martwa natura z dużym widelcem”, 1929 r. Louis Marcoussis (Ludwik Markus), „Martwa natura z dużym widelcem”, 1929 r. Muzeum Sztuki w Łodzi
Mamy poważne luki w zbiorach polskiej sztuki XX w. – mówi Piotr Rypson, zwolniony z Muzeum Narodowego w Warszawie, twórca tamtejszej galerii sztuki współczesnej.
Piotr RypsonLeszek Zych/Polityka Piotr Rypson

PIOTR SARZYŃSKI: – Jako kurator pieczołowicie tworzyłeś Galerię Sztuki Polskiej XX i XXI Wieku w MNW. Jak się czułeś, gdy nowy dyrektor kazał usunąć z niej prace Katarzyny Kozyry i Natalii LL, a wcześniej Sędziego Głównego?
PIOTR RYPSON: – Tragifarsa! Obydwie są wybitnymi artystkami, mają swoje miejsce w historii polskiej sztuki, a ich prace znajdowały się w galerii sześć lat i nikomu nie wadziły. Sztuka współczesna bywa polemiczna, taka jest jej natura, a muzea powinny pełnić funkcję platform dyskusji o współczesności, zwłaszcza takie jak MNW, które swój obecny kształt uzyskało w XX w.

Polityka 20.2019 (3210) z dnia 14.05.2019; Kultura; s. 80
Oryginalny tytuł tekstu: "Państwo zaspało"

Czytaj także

Nauka

Nie każdy archeolog to Indiana Jones

Popkulturowy obraz archeologa awanturnika umacnia przekonanie, że ich głównym zadaniem jest odkrywanie skarbów. Ten fałsz fatalnie odbija się na wiedzy o przeszłości.

Agnieszka Krzemińska
27.02.2021