Kultura

Państwo zaspało

Rozmowa z Piotrem Rypsonem, zwolnionym z Muzeum Narodowego w Warszawie

Louis Marcoussis (Ludwik Markus), „Martwa natura z dużym widelcem”, 1929 r. Louis Marcoussis (Ludwik Markus), „Martwa natura z dużym widelcem”, 1929 r. Muzeum Sztuki w Łodzi
Mamy poważne luki w zbiorach polskiej sztuki XX w. – mówi Piotr Rypson, zwolniony z Muzeum Narodowego w Warszawie, twórca tamtejszej galerii sztuki współczesnej.
Piotr RypsonLeszek Zych/Polityka Piotr Rypson

PIOTR SARZYŃSKI: – Jako kurator pieczołowicie tworzyłeś Galerię Sztuki Polskiej XX i XXI Wieku w MNW. Jak się czułeś, gdy nowy dyrektor kazał usunąć z niej prace Katarzyny Kozyry i Natalii LL, a wcześniej Sędziego Głównego?
PIOTR RYPSON: – Tragifarsa! Obydwie są wybitnymi artystkami, mają swoje miejsce w historii polskiej sztuki, a ich prace znajdowały się w galerii sześć lat i nikomu nie wadziły. Sztuka współczesna bywa polemiczna, taka jest jej natura, a muzea powinny pełnić funkcję platform dyskusji o współczesności, zwłaszcza takie jak MNW, które swój obecny kształt uzyskało w XX w.

Polityka 20.2019 (3210) z dnia 14.05.2019; Kultura; s. 80
Oryginalny tytuł tekstu: "Państwo zaspało"

Czytaj także

Świat

Dyplomaci jak hostessy – tak działa polskie MSZ

PiS w zasadzie nie prowadzi polityki zagranicznej. Nie potrzebuje więc doświadczonych ambasadorów. Chyba że do roli hostess.

Grzegorz Rzeczkowski
09.10.2019