Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Kultura

Cezary: zakaz wstępu dla oskarżonych o przemoc. Co z domniemaniem niewinności?

Adèle Haenel w czasie rozdania Cezarów w 2020 r. Adèle Haenel w czasie rozdania Cezarów w 2020 r. Franck Castel / Forum
Wszystko wskazuje na to, że z „szarej strefy #MeToo” nie wyjdziemy bez rachunku sumienia i głębokich przemian naszej wspólnej kultury. W przeciwnym razie kolejne instytucje będą robić to samo co Cezary.

Po skandalu towarzyszącym nagrodzie za najlepszy film dla Romana Polańskiego w 2020 r. organizatorzy Cezarów – „francuskich Oscarów” – podjęli radykalne decyzje co do kształtu ceremonii w 2023, pierwszej bez obostrzeń po dwóch latach pandemii.

Od połowy grudnia było wiadomo, że Sofiane Bennacer, typowany na faworyta w ważnej kategorii aktorskiej, „nadziei kina”, nie dostanie nominacji ze względu na toczące się przeciw niemu postępowanie w sprawie gwałtu. On sam kategorycznie zaprzecza oskarżeniom. Teraz, dwa miesiące przed imprezą, organizatorzy ogłosili, że nikt, na kim ciąży oskarżenie o przemoc, nie będzie miał wstępu na galę. Francuska Akademia Sztuki i Techniki Filmowej ma zdecydować, czy zasady tej nie przyjąć na stałe. Domniemania niewinności nie będzie.

Szara strefa #MeToo

To ciekawy zwrot akcji, który przypomina, w jak ogromnym stopniu nasza kultura opiera się na percepcji i opinii. Konstrukcja prawna domniemania niewinności nie musi się nijak stosować do uznaniowych par excellence nagród i zaszczytów, a jednak przez lata od „sądu opinii” oczekiwaliśmy, że będzie jej przestrzegał. Od czasu #MeToo trwa dyskusja nad społecznymi skutkami takiej polityki. Czy domniemanie, że „on nie zgwałcił”, nie jest zawsze zaraz domniemaniem, że „ona straciła rozum i mści się za urojone krzywdy”, a więc w zasadzie także domniemaniem winy? I czy to sprawiedliwe, czy może właśnie pokazuje, jak bardzo społeczne poczucie sprawiedliwości faworyzuje mężczyzn, a raczej te osoby (w większości mężczyzn), które mają pozycję, pieniądze i władzę, zaś kobietom odbiera szansę na realną równość?

Reklama