Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

Barbie kapitalistka

Barbie kapitalistka. Mroczne sekrety lalki w neonowym różu

„Barbie”, reż. Greta Gerwig „Barbie”, reż. Greta Gerwig materiały prasowe
Rozbuchany marketing „Barbie”, nostalgia 40-latków i rosnąca potrzeba eskapizmu przyniosły efekty: film Grety Gerwig podbija kina. Co ma nam dziś do powiedzenia lalka w neonowym różu?
Greta Gerwig i Noah BaumbachHahn Lionel / ABACA / Abaca Press/Forum Greta Gerwig i Noah Baumbach

Akcja promocyjna rozpoczęła się rok temu opublikowanym w sieci zdjęciem z planu. Margot Robbie i Ryan Gosling, ucharakteryzowani na Barbie i Kena, w tonie różu i fluorescencyjnej zieleni, jeżdżą na rolkach po bulwarze. Obok piasek, w tle ocean. To fotka z gatunku tych, których nie da się nie zauważyć i zapomnieć, nawet jeśli temat Barbie i „Barbie” człowieka nie obchodzi.

Rok później róż w intensywnym odcieniu Barbiecore jest już wszędzie, podobnie jak logo firmy Mattel, producenta Barbie i współproducenta (razem z Warner Bros. Pictures) filmu o niej. Google na hasło związane z filmem zmienia logo na różowe i eksploduje różowymi gwiazdkami, hotele aranżują pokoje w stylu Barbie, popularne sieci spożywcze i modowe sprzedają zabawki, kosmetyki i ubrania inspirowane lalką i jej światem. Można już jeździć na rolkach z filmu, jeść różowe hamburgery, a nawet nabyć różowy grill. Kto żyw i świadom mechanizmów promocyjnych, próbuje płynąć na różowej fali. Jak politycy Lewicy, Katarzyna Kotula i Robert Biedroń, którzy opublikowali swoje zdjęcia z podpisami: „Ta Barbie walczy o legalną aborcję na żądanie” i „Ten Ken walczy o prawo do ślubu z drugim Kenem”.

Czasami wychodziło dość dwuznacznie, jak wtedy gdy Ikea hasłem „I wtedy wchodzi ona – cała na różowo” promowała... klepsydrę z różowym piaskiem. A konkurs na najdziwniejsze nawiązanie wygrałoby pewnie tyskie z postem ze zdjęciem dzierżących kufle piwa komentatorów sportowych Szpakowskiego i Borka i podpisami: „Oto lepsza para niż Kenneth i Barbara” i „W tej relacji plastiku nie uświadczycie”.

Film wszedł do kin 19 lipca, w Polsce dwa dni później, w weekend otwarcia zarobił na całym świecie 356 mln dol., pokonując „The Super Mario Bros.

Polityka 32.2023 (3425) z dnia 01.08.2023; Kultura; s. 80
Oryginalny tytuł tekstu: "Barbie kapitalistka"
Reklama