Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Kultura

Tantiemy z internetu. Czego boją się filmowcy, ile tracą widzowie, co zrobi rząd

Pikieta filmowców pod Sejmem, 11 czerwca 2024 r. Pikieta filmowców pod Sejmem, 11 czerwca 2024 r. Sławomir Kamiński / Agencja Wyborcza.pl
Twórcy pikietują pod Sejmem, bo obawiają się, że zapowiadana i obiecywana zmiana w prawie okaże się albo martwa, albo nie zagwarantuje sprawiedliwego podziału zysków. Mają rację?

11 czerwca pod Sejmem odbyła się pikieta scenarzystów, reżyserów i aktorów. Co sprowadziło polskich filmowców na Wiejską? Pierwsze czytanie nowego projektu o prawach autorskich podczas obrad komisji kultury i środków przekazu. To ustawa, która ma zapewnić w końcu realizację unijnych dyrektyw i wprowadzić w Polsce tantiemy z internetu. Choć filmowcy dostali od Donalda Tuska zapewnienie, że rząd stoi za twórcami, to jednak nie ma pewności, czy ostateczny kształt ustawy będzie dla nich korzystny.

Tracą filmowcy i polscy podatnicy

Kiedy w lutym ówczesny minister kultury Bartłomiej Sienkiewicz obiecał twórcom, że rząd zajmie się tantiemami z internetu, od razu było wiadomo, że przed filmowcami długa droga. Działające w sieci duże międzynarodowe korporacje niechętnie dzielą się zyskami, za to chętnie lobbują za ograniczeniem dzielenia się nimi z twórcami. Szacuje się, że z powodu braku odpowiednich przepisów o wypłacaniu tantiem artyści tracą ponad 40 mln zł rocznie. Na braku szybkiej aktualizacji prawa traci też polski podatnik – już teraz Polsce grozi kara w wysokości 57 mln zł za zwlekanie z wprowadzeniem przepisów zgodnych z unijnymi dyrektywami.

Kluczowe są dwie kwestie. Pierwsza to brzmienie art. 70 ustawy. Chodzi o doprecyzowanie go tak, by zapisano tam jednoznacznie, że chodzi o tantiemy ze streamingu i dystrybucji w ramach VOD (Video on Demand). Obecne zapisy są zbyt ogólnikowe w tej materii. Twórcy boją się, że w razie pojawienia się nowych technologii wielkim dystrybutorom treści będzie łatwo ominąć istniejące przepisy.

Czytaj też:

  • film
  • kultura
  • Paweł Maślona
  • prawo autorskie
  • serwisy streamingowe
  • Reklama