Osoby czytające wydania polityki

„Polityka” - prezent, który cieszy cały rok.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Książki

Handel trójkątny

Recenzja książki: Adam Hochschild, „Pogrzebać kajdany. Wizjonerzy i buntownicy w walce o zniesienie niewolnictwa”

materiały prasowe

Adama Hochschilda polski czytelnik miał okazję poznać już przed czterema laty przy okazji premiery znakomitej książki „Duch króla Leopolda”, poświęconej niewolnictwu w Kongu Belgijskim. „Pogrzebać kajdany” można czytać jako drugi rozdział – a właściwie prequel, bo akcja toczy się wcześniej – tamtej opowieści. Hochschild nie podejmuje próby stworzenia monografii niewolnictwa, pisze przede wszystkim o Wielkiej Brytanii, gdzie narodził się ruch abolicjonistyczny, i o „handlu trójkątnym”, który polegał na tym, iż towary z Europy przewożono do Afryki, skąd niewolników dostarczano do Indii Zachodnich (czyli na Karaiby), stamtąd zaś zabierano cukier, tytoń, bawełnę. Przybliżając losy niewolników, autor nie epatuje okrucieństwem, ale wypisy z XVIII-wiecznych dzienników, opisy niewolniczych zagród, gwałtów, kar i suche fakty są wstrząsające. Głównymi bohaterami książki są abolicjoniści Thomas Clarkson, Granville Sharp i William Wilberforce, a także środowisko angielskich kwakrów. To wokół nich skupił się ruch abolicjonistyczny, który autor określa jako pierwszy ruch walczący o nie swoje prawa, widząc w nim podwaliny społeczeństwa obywatelskiego.

Hochschildowi można oczywiście zarzucić, że nie jest historykiem i część jego tez jest typowo publicystyczna, ale po pierwsze, Amerykanin nie wypacza faktów, po drugie zaś, opowiada w taki sposób, że większość historyków mogłaby mu pozazdrościć. A że porusza tematy bardzo ważne, powinno się jego książki czytać – najlepiej w zestawie z poruszającymi temat współczesnych wykluczeń książkami Martina Caparrosa i Artura Domosławskiego.

Adam Hochschild, Pogrzebać kajdany. Wizjonerzy i buntownicy w walce o zniesienie niewolnictwa, przeł. Piotr Tarczyński, Czarne, Wołowiec 2016, s. 496

Książka do kupienia w sklepie internetowym Polityki.

Polityka 18.2016 (3057) z dnia 26.04.2016; Afisz. Premiery; s. 82
Oryginalny tytuł tekstu: "Handel trójkątny"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Psychologowie są dziś wszędzie i zajmują się wszystkim. Czy słusznie? I kto się zajmie nimi?

Transport, policja, szpitale, marketing, reklama, sądownictwo, media, polityka, a wkrótce każda polska szkoła – gdzie się obejrzeć, tam psycholog. Czy współczesna wiedza psychologiczna pozwala im brać na swoje barki aż takie obciążenia?

Ewa Wilk
25.02.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną