Teatr

Zacząć rozmawiać

Recenzja spektaklu: „Hymn narodowy”, reż. Przemysław Wojcieszek

Emilia Piech i Bogdan Grzeszczak jako para, która ocali Polskę Emilia Piech i Bogdan Grzeszczak jako para, która ocali Polskę materiały prasowe
Para głównych bohaterów i ich pomysł na odnowę Polski jest przeciwieństwem tego atrakcyjnego, łatwo się sprzedającego w mediach festiwalu nienawiści.

Wojcieszek wraca po sześciu latach do teatru, by na legnickiej scenie odpowiedzieć na pytanie, które wielu sobie dziś zadaje: co zrobić, żeby Polska nie zamieniła się w piekło na ziemi. „Hymn narodowy” to odpowiedź bardzo w stylu autora: mieszanka publicystyki, kabaretu, rysowanych grubą kreską postaci i love story, z ulubionym, niemodnym happy endem w finale. Na pierwszy plan wybijają się wywołane przez jasnowidza demony, odpowiedzialne za przyszłą, prorokowaną rewolucję, wojnę albo rozpad. Po styropianie (jednocześnie scenografia i rekwizyty) biega więc Krystyna Pawłowicz, szczując na „pedałów”, Antoni Macierewicz onanizuje się do dźwięków z kokpitu prezydenckiego tupolewa, wydobywający się z worka z ciałem brata Jarosław Kaczyński zagrzewa liberalną część społeczeństwa do nienawiści, bo to ona go odżywia, dzięki niej rośnie. A nowy polski hymn to kiczowata oazowa piosenka o władzy („Królem jesteś”).

Para głównych bohaterów i ich pomysł na odnowę Polski jest przeciwieństwem tego atrakcyjnego, łatwo się sprzedającego w mediach festiwalu nienawiści. Zbigniew (Bogdan Grzeszczak) jest wycofanym z życia byłym opozycjonistą, organizatorem strajków robotniczych, pokonanym, tak jak robotnicy, przez kapitalizm brutalnie wprowadzany przez dawnych kolegów z opozycji. Na swoją stronę próbują przeciągnąć go dwie grupy: prawicowa i lewicowa. Oraz 20-letnia Alicja (Emilia Piech), która widzi w nim przywódcę nowej Solidarności. Razem ruszą w kraj rozmawiać z ludźmi, bez kamer.

Przemysław Wojcieszek, współpraca Emilia Piech, Hymn narodowy, reż. Przemysław Wojcieszek, Teatr im. Modrzejewskiej w Legnicy

Polityka 16.2016 (3055) z dnia 12.04.2016; Afisz. Premiery; s. 83
Oryginalny tytuł tekstu: "Zacząć rozmawiać"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Kultura

Kompozytorki wchodzą do gry

Kiedyś mieliśmy wśród kompozytorek pojedyncze przykłady spektakularnych karier. Ale najmłodsze pokolenie idzie całą ławą, co było widoczne na jesiennych festiwalach muzyki współczesnej.

Dorota Szwarcman
01.12.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną