Oferta na pierwszy rok:

4 zł/tydzień

SUBSKRYBUJ
Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 24,99 zł!

Subskrybuj
Teatr

Zacząć rozmawiać

Recenzja spektaklu: „Hymn narodowy”, reż. Przemysław Wojcieszek

Emilia Piech i Bogdan Grzeszczak jako para, która ocali Polskę Emilia Piech i Bogdan Grzeszczak jako para, która ocali Polskę materiały prasowe
Para głównych bohaterów i ich pomysł na odnowę Polski jest przeciwieństwem tego atrakcyjnego, łatwo się sprzedającego w mediach festiwalu nienawiści.

Wojcieszek wraca po sześciu latach do teatru, by na legnickiej scenie odpowiedzieć na pytanie, które wielu sobie dziś zadaje: co zrobić, żeby Polska nie zamieniła się w piekło na ziemi. „Hymn narodowy” to odpowiedź bardzo w stylu autora: mieszanka publicystyki, kabaretu, rysowanych grubą kreską postaci i love story, z ulubionym, niemodnym happy endem w finale. Na pierwszy plan wybijają się wywołane przez jasnowidza demony, odpowiedzialne za przyszłą, prorokowaną rewolucję, wojnę albo rozpad. Po styropianie (jednocześnie scenografia i rekwizyty) biega więc Krystyna Pawłowicz, szczując na „pedałów”, Antoni Macierewicz onanizuje się do dźwięków z kokpitu prezydenckiego tupolewa, wydobywający się z worka z ciałem brata Jarosław Kaczyński zagrzewa liberalną część społeczeństwa do nienawiści, bo to ona go odżywia, dzięki niej rośnie. A nowy polski hymn to kiczowata oazowa piosenka o władzy („Królem jesteś”).

Para głównych bohaterów i ich pomysł na odnowę Polski jest przeciwieństwem tego atrakcyjnego, łatwo się sprzedającego w mediach festiwalu nienawiści. Zbigniew (Bogdan Grzeszczak) jest wycofanym z życia byłym opozycjonistą, organizatorem strajków robotniczych, pokonanym, tak jak robotnicy, przez kapitalizm brutalnie wprowadzany przez dawnych kolegów z opozycji. Na swoją stronę próbują przeciągnąć go dwie grupy: prawicowa i lewicowa. Oraz 20-letnia Alicja (Emilia Piech), która widzi w nim przywódcę nowej Solidarności. Razem ruszą w kraj rozmawiać z ludźmi, bez kamer.

Przemysław Wojcieszek, współpraca Emilia Piech, Hymn narodowy, reż. Przemysław Wojcieszek, Teatr im. Modrzejewskiej w Legnicy

Polityka 16.2016 (3055) z dnia 12.04.2016; Afisz. Premiery; s. 83
Oryginalny tytuł tekstu: "Zacząć rozmawiać"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Każde „nie” to głos szatana. Przemoc księży egzorcystów wychodzi na światło dzienne

W czasie śledztwa zamiast skupić się na tym, że odebrano mi wolność i molestowano, zajmowano się udowodnieniem, czy umiem mówić po aramejsku. Gdyby zmienić słowa „oprawca ksiądz” na „oprawca mężczyzna”, optyka na to, co się stało, byłaby zupełnie inna – mówi Irena, egzorcyzmowana wbrew woli przez kilkunastu księży.

Agata Szczerbiak
13.06.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną