Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Wystawy

Nasza nieznana gwiazda

Recenzja wystawy „Wrocławska Europa”

Bartłomiej Strobel, „Daniel i król Cyrus pod posągiem Baala”, 1936–37 r. Bartłomiej Strobel, „Daniel i król Cyrus pod posągiem Baala”, 1936–37 r. Muzeum Narodowe w Warszawie
Wystawa pokazuje nie tylko dorobek Strobla, ale kulturę materialną i duchową Wrocławia w pierwszej połowie XVII w. i ówczesne ambicje, by przynależał on do elity europejskich miast.

Nie Matejko, Malczewski czy Gierymski, ale praktycznie nieznany Bartłomiej Strobel jest jedynym polskim malarzem, którego dzieło można podziwiać w stałej ekspozycji któregokolwiek dużego europejskiego muzeum sztuki dawnej. Konkretnie w Prado, gdzie jego monumentalne (blisko 3x10 m) wizyjne i pełne symboliki malowidło „Uczta u Heroda i ścięcie Jana Chrzciciela” bardzo godnie prezentuje się wśród prac Goi, Velazqueza czy Boscha. Bardzo żałuję, że mimo czynionych starań tego obrazu nie udało się ściągnąć na wrocławską wystawę, co jednak obniża jej rangę.

Wrocławska Europa, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, do 31 grudnia 2016 r.

Polityka 40.2016 (3079) z dnia 27.09.2016; Afisz. Premiery; s. 77
Oryginalny tytuł tekstu: "Nasza nieznana gwiazda"
Reklama