Wystawy

Lepsze jest milczenie

Recenzja wystawy: „Zwierciadło Bergmana”

Muzeum Kinematografii w Łodzi / materiały prasowe
Pod koniec lipca minęło dziesięć lat od śmierci Ingmara Bergmana. To dobry moment do zastanowienia się nad wkładem autora „Persony” w światowe dziedzictwo kultury, a także nad polską recepcją jego dzieł.

Dominującym wątkiem łódzkiej ekspozycji przygotowanej dzięki niestrudzonej energii prof. Tadeusza Szczepańskiego, tłumacza oraz popularyzatora twórczości geniusza z Fårö, jest ewolucja warsztatowa bergmanowskiego kina dyskretnie wprowadzająca w wewnętrzy świat tajemnicy, chaosu, destrukcyjnej samoświadomości mistrza, w której może odnaleźć się każdy. Zmianę poetyk w poszczególnych dekadach, obejmującą pół wieku aktywności reżysera, dokumentują m.in. nieznane fotosy z planów, silnie podkreślające autotematyzm jego filmów. A perłą w koronie wystawy jest oprawiona w płótno multimedialna kopia scenariusza „Fanny i Aleksander” z odręcznymi notatkami i uzupełnieniami. O tym, jak ważny dla polskich twórców był Bergman – wyznający zasadę, że lepsze jest milczenie, gdyż „brzydko jest kłamać, także wtedy, kiedy staramy się mówić prawdę” – świadczą specjalnie przygotowane materiały audiowizualne z wypowiedziami m.in. Krzysztofa Zanussiego, zwierzającego się, że gdyby nie „czyniący regułę z kina autorskiego” Bergman, on sam nigdy nie zostałby filmowcem.

Zwierciadło Bergmana, Muzeum Kinematografii w Łodzi, do 22 października

Polityka 34.2017 (3124) z dnia 22.08.2017; Afisz. Premiery; s. 67
Oryginalny tytuł tekstu: "Lepsze jest milczenie"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kraj

Śledztwo „Polityki”. Białoruska opozycjonistka nagle zniknęła. Badamy kolejne tropy

Anżelika Mielnikawa, ważna białoruska opozycjonistka, obywatelka Polski, zaginęła. W lutym poleciała do Londynu. Tam ślad się urwał. Udało nam się ustalić, co stało się dalej.

Paweł Reszka, Timur Olevsky, Evgenia Tamarchenko
06.05.2025
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną