Recenzja wystawy: „Życie mieszkańców Chin pod koniec panowania dynastii Ming”

Jasna strona Chin
Wystarczy się chwilę wpatrzyć w bambusowy pojemnik z dekoracją przedstawiającą Siedmiu Mędrców z Bambusowego Gaju, by duszę zalała fala czystej estetycznej radości.
Pojemnik z dekoracją przedstawiającą Siedmiu Mędrców z Bambusowego Gaju, dynastia Ming (1368–1644).
Stołeczne Muzeum Chin/MNW/materiały prasowe

Pojemnik z dekoracją przedstawiającą Siedmiu Mędrców z Bambusowego Gaju, dynastia Ming (1368–1644).

Pod fatalnym tytułem (czy to praca doktorska czy ekspozycja dla narodu?) kryje się wystawa budząca nostalgię i smutek. Albowiem oglądając doskonałe wyroby sprzed ponad trzech wieków, trudno uniknąć choćby przelotnej refleksji na temat powolnego zwijania się cywilizacji. I podświadomego choćby konfrontowania tych elegancko wyeksponowanych, niezwykłych dzieł sztuki, obiektów kultu (a szczególnie wyrobów codziennego użytku) z dzisiejszym obrazem Państwa Środka zalewającego świat miliardami przedmiotów byle jakich, brzydkich, kiczowatych. Misternie rzeźbione jadeitowe naczynia, wyrafinowana porcelana i zwoje malarskie, wysmakowane drobiazgi ułatwiające życie, uduchowione rzeźby Buddy. Świat, który szanował i doceniał piękno oraz potrafił się nim delektować. I komu to przeszkadzało? Być może jest jednak w narodzie jakaś choćby szczątkowa potrzeba odreagowania współczesnej popkulturowej papki, bo wystaw prezentujących odeszły świat dalekowschodniej estetyki (głównie Japonii i Chin) pojawia się w ostatnich latach w Polsce coraz więcej. Tym razem ponad sto eksponatów przybyło ze Stołecznego Muzeum Chin w Pekinie i trzeba przyznać, że są to obiekty absolutnie najwyższej klasy. Odległa mentalnie, historycznie i geograficznie kultura chińska nie pozwala wprawdzie przeciętnemu odbiorcy na pełne docenienie i zrozumienie walorów ekspozycji. Ale wystarczy się chwilę wpatrzyć choćby w bambusowy pojemnik z dekoracją przedstawiającą Siedmiu Mędrców z Bambusowego Gaju, by duszę zalała fala czystej estetycznej radości.

Życie mieszkańców Chin pod koniec panowania dynastii Ming, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, do 11 marca

Czytaj także

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną