Wystawy

Jasna strona Chin

Recenzja wystawy: „Życie mieszkańców Chin pod koniec panowania dynastii Ming”

Pojemnik z dekoracją przedstawiającą Siedmiu Mędrców z Bambusowego Gaju, dynastia Ming (1368–1644). Pojemnik z dekoracją przedstawiającą Siedmiu Mędrców z Bambusowego Gaju, dynastia Ming (1368–1644). Stołeczne Muzeum Chin/MNW / materiały prasowe
Wystarczy się chwilę wpatrzyć w bambusowy pojemnik z dekoracją przedstawiającą Siedmiu Mędrców z Bambusowego Gaju, by duszę zalała fala czystej estetycznej radości.

Pod fatalnym tytułem (czy to praca doktorska czy ekspozycja dla narodu?) kryje się wystawa budząca nostalgię i smutek. Albowiem oglądając doskonałe wyroby sprzed ponad trzech wieków, trudno uniknąć choćby przelotnej refleksji na temat powolnego zwijania się cywilizacji. I podświadomego choćby konfrontowania tych elegancko wyeksponowanych, niezwykłych dzieł sztuki, obiektów kultu (a szczególnie wyrobów codziennego użytku) z dzisiejszym obrazem Państwa Środka zalewającego świat miliardami przedmiotów byle jakich, brzydkich, kiczowatych. Misternie rzeźbione jadeitowe naczynia, wyrafinowana porcelana i zwoje malarskie, wysmakowane drobiazgi ułatwiające życie, uduchowione rzeźby Buddy. Świat, który szanował i doceniał piękno oraz potrafił się nim delektować. I komu to przeszkadzało? Być może jest jednak w narodzie jakaś choćby szczątkowa potrzeba odreagowania współczesnej popkulturowej papki, bo wystaw prezentujących odeszły świat dalekowschodniej estetyki (głównie Japonii i Chin) pojawia się w ostatnich latach w Polsce coraz więcej. Tym razem ponad sto eksponatów przybyło ze Stołecznego Muzeum Chin w Pekinie i trzeba przyznać, że są to obiekty absolutnie najwyższej klasy. Odległa mentalnie, historycznie i geograficznie kultura chińska nie pozwala wprawdzie przeciętnemu odbiorcy na pełne docenienie i zrozumienie walorów ekspozycji. Ale wystarczy się chwilę wpatrzyć choćby w bambusowy pojemnik z dekoracją przedstawiającą Siedmiu Mędrców z Bambusowego Gaju, by duszę zalała fala czystej estetycznej radości.

Życie mieszkańców Chin pod koniec panowania dynastii Ming, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, do 11 marca

Polityka 4.2018 (3145) z dnia 23.01.2018; Afisz. Premiery; s. 77
Oryginalny tytuł tekstu: "Jasna strona Chin"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Fotoreportaże

Urok małych liczb. Najlepsze polskie apartamentowce

Zamiast balkonów na długość stopy i niedoświetlonych parapetów są szerokie tarasy i wielkie okna, zamiast anonimowości – przestrzenie, które sprzyjają spotkaniom z sąsiadami. Najlepsze polskie apartamentowce mają mało mieszkań, wyjątkową architekturę i położenie. Niestety, kameralne wciąż znaczy rzadkie i ekskluzywne.

Marta Polny
28.09.2021
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną