Jaka to okoliczność? Dzień Matki, w większości krajów świata obchodzony między marcem a majem. W Stanach Zjednoczonych – akurat w drugą sobotę maja. Czyli wkrótce. Wkrótce też będzie świętować go Polska, ale czy emoji do nas dotrze – nie wiadomo. Z pewnością jednak użytkownicy z innych rejonów globu nie chcieliby się poczuć wykluczeni.
Nowa reakcja – fioletowy kwiat – ma symbolizować wdzięczność. To jeszcze jedna forma złożenia życzeń – w tym wypadku matkom – w formie wirtualnej. Kwiat będzie można też dołączyć w prywatnej wiadomości.
Nowa reakcja ma naturalnie termin ważności. Facebook wyłączy ją tuż po Dniu Matki, choć jej ślady w serwisie pozostaną. Już teraz użytkownicy ochoczą z niej korzystają, choć w innych niż przewidziane celach – raczej jako jeszcze jeden dowód sympatii niż wdzięczności.
Zuckerberg zakłada najwyraźniej, że wiele osób ma w gronach znajomych swoich rodziców – czy słusznie? Badania dowodzą, że dzieci wcale nie chcą dzielić się prywatnymi sprawami z członkami rodziny, zwłaszcza najbliższymi i zwłaszcza w mediach społecznościowych. Wspominaliśmy o tym tutaj.
Nowa reakcja ma jednak pewien potencjał – Facebook nie chce bowiem pozostawać w tyle względem innych gigantów. Eksperci przewidują, że nowa reakcja to odpowiedź na Google Doodle, czyli okolicznościowe wersje logo popularnej przeglądarki, tworzone, żeby upamiętnić ważne rocznice, zdarzenia i święta. Nowe, tymczasowe reakcje na Facebooku pełniłyby podobną funkcję. „Mała rzecz, a cieszy” – pisze Casey Newton w magazynie internetowym „The Verge”.
Jak się tymczasem sprawdzają reakcje wprowadzone kilka miesięcy temu?