Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Ludzie i style

Niedostępne imperium

Co wie o nas Facebook i jak to wykorzystuje?

geralt / Pixabay
Facebook, największy serwis społecznościowy na świecie, „zamieszkuje” już blisko 2 mld użytkowników. Megafirma Marka Zuckerberga jest przy tym bardziej tajemnicza niż wieki temu Chiny kryjące się za Wielkim Murem.
Na Facebooka pracują wszyscy jego użytkownicy, składając się na zysk każdym kliknięciem myszki na odnośnik, każdym „lajkiem”, każdym wpisem i załadowanym zdjęciem.Mirosław Gryń/Polityka Na Facebooka pracują wszyscy jego użytkownicy, składając się na zysk każdym kliknięciem myszki na odnośnik, każdym „lajkiem”, każdym wpisem i załadowanym zdjęciem.

Nie tylko Francuzi przeżywają wybór nowego prezydenta. Emmanuel Macron ma zaledwie 39 lat i jest najmłodszym demokratycznie wybranym przywódcą w historii Francji. W tej informacji chodzi o coś więcej niż metrykę – zapowiada ona rewolucję we francuskim i międzynarodowym życiu politycznym. Pokazał to już słynny pojedynek z Donaldem Trumpem na uścisk ręki podczas spotkania w trakcie niedawno zakończonego szczytu NATO w Brukseli. Zdaniem ekspertów Macron, przejmując kontrolę nad drobnym z pozoru protokolarnym rytuałem, udowodnił, że nadaje się do kierowania mocarstwem.

Uściski dłoni, przepychanki do kamery, uniesione do góry kciuki, memy i komunikaty pełne nienawiści wypełniają scenę teatru współczesnej polityki. Dla większości zwykłych obywateli scenę tę dziś tworzy Facebook, serwis społecznościowy, na którym już blisko 2 mld osób (choć ponad 80 mln profili jest najprawdopodobniej fałszywych) na bieżąco dyskutuje o polityce oraz innych tematach codziennego życia. Każdego dnia ładują do serwisu 300 mln fotografii, każdej minuty publikują pół miliona komentarzy i aktualizują 300 tys. informacji o sobie. Do tego dochodzą filmy, coraz częściej transmisje wideo na żywo, dzielenie się treściami.

Bez Facebooka trudno dziś sobie wyobrazić politykę, życie kulturalne i towarzyskie. W Polsce korzysta z Facebooka 15,45 mln użytkowników, a królem polskiej domeny serwisu społecznościowego jest Robert Lewandowski z ponad 9,1 mln fanów. Ale na Facebooku obecni są niemal wszyscy, nie tylko ludzie, ale i firmy oraz marki handlowe. I tak Mały Głód ma aż milion fanów, przegrywa jednak pod względem zdolności angażowania użytkownika z Kuchnią jogurtową. Politycy plasują się w rankingach Facebooka nieco niżej od nabiału, wygrywa wśród nich niezmiennie Janusz Korwin-Mikke (785 tys.

Polityka 23.2017 (3113) z dnia 06.06.2017; Ludzie i Style; s. 84
Oryginalny tytuł tekstu: "Niedostępne imperium"
Reklama