Ludzie i style

Retrospektywa prac Diora: zachwyca i oburza

Sekcja „Dior Line”, klasyczne projekty Christiana Diora Sekcja „Dior Line”, klasyczne projekty Christiana Diora Adrien Dirand / mat. pr.
Do końca sierpnia Museum Victoria & Albert w Londynie prezentuje jedną z najważniejszych wystaw modowych roku – retrospektywę „Christian Dior: Designer of Dreams”. To kolejne istotne wydarzenie w tej dziedzinie z udziałem London City. Umieszczenie wśród nich Diora daje jednak do myślenia.

W przeddzień brexitu w muzeach i mediach londyńczycy demonstrują przede wszystkim swoją buntowniczą naturę, prezentując subwersyjne praktyki w modzie, ale i jej niepokornych bohaterów. W 2018 r. ukazały się filmy o Vivienne Westwood i Alexandrze McQueenie, w lutym 2019 r. Fashion and Textile Museum otworzyło wystawę „Swinging London: A Lifestyle Revolution” ukazującą twórczość Mary Quant i Terence’a Conrana na tle przemian obyczajowych lat 60. i 70. Niedługo potem o Mary Quant przypomniało Museum Victoria & Albert. Do niedawna galeria udostępniała też ekspozycję „Fashioned from Nature” poświęconą związkom przemysłu odzieżowego i środowiska.

Czytaj także: Moda wkracza do muzeów

Christian Dior z modelką Sylvią, 1948 r.mat. pr.Christian Dior z modelką Sylvią, 1948 r.

Kontrkultura i antymoda

Filmy i wystawy koncentrują się na dwóch problemach: modzie jako języku przemian oraz obecnej w niej samokrytyce. Quant i Westwood to twarze rewolucji lat 60. i 70. Pierwsza firmowała zwrot w stronę obyczajowej i seksualnej swobody, feminizmu, splotu młodości, futuryzmu i psychodelii, których symbolem jest londyński swing. Wszystkie te elementy widać na wystawach: swobodne sukienki mini, szalone dodatki, nowoczesne materiały i wzory kontrastują z ciężką, „dorosłą” elegancją lat 50., której nadmiarowość i niewygoda dobrze opisuje pozycję kobiety w kulturze tamtej dekady.

Westwood była zaś kluczowa dla kształtującego się w latach 70.

Reklama