Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Rynek

Ruchem konika szachowego

Infrastruktura w Polsce

Wrocław Główny, najdroższa dworcowa modernizacja w Polsce (ponad 400 mln zł). Wrocław Główny, najdroższa dworcowa modernizacja w Polsce (ponad 400 mln zł). Wojciech Kryński / Forum
Nowych dróg będzie niewiele, a zmodernizowanych linii kolejowych – jeszcze mniej. Przybędą za to aż trzy lotniska.
Polityka

Na torach.

Czeka nas niemal epokowe wydarzenie. Po raz pierwszy od 1987 r. PKP otworzą nową linię kolejową. (We wrześniu 2008 r. co prawda przybył w Polsce kawałek torów, ale to niemiecka spółka UBB wjechała do centrum Świnoujścia). Pociągami na trasie łączącej warszawskie lotnisko z pobliską magistralą pojedziemy najpóźniej na początku czerwca. O euforię jednak trudno: chodzi o zaledwie 1,8 km torów, a termin otwarcia tej linii przesuwano wielokrotnie. Najpierw o dwa lata spóźnił się czeski projektant, później prace budowlane zwolniły z powodu odkrycia pozostałości fortów i zanieczyszczenia obszaru robót ropą, a na koniec zmieniono lokalizację przepompowni.

Innych sukcesów na torach w najbliższych miesiącach nie będzie. Jest jedynie szansa na trochę szybszą jazdę niektórymi pociągami ekspresowymi Centralną Magistralą Kolejową z Warszawy do Krakowa i Katowic (do 200 km/h). Ale to, jak wszystko pójdzie dobrze, pod koniec roku. Podczas Euro 2012, aby uniknąć kompromitacji, kolejarze chcą wstrzymać wszystkie prace remontowe. Dzięki temu zdołają uruchomić dodatkowe pociągi.

Na dworcach.

Składy Pendolino wjadą do Polski dopiero w 2014 r. Na szczęście zdecydowanie lepiej wygląda sytuacja na dworcach, gdzie prace udało się przyspieszyć. Przed Euro 2012 skończy się odświeżanie Warszawy Centralnej, gotowy będzie też dworzec Warszawa Wschodnia i przystanek Warszawa Stadion, ważny dla kibiców dojeżdżających na mecze pociągami. Odzyska swój blask Wrocław Główny, najdroższa dworcowa modernizacja w Polsce (ponad 400 mln zł). Wstęgi zostaną przecięte w Gdyni Głównej, na budowanym przez prywatnego inwestora Poznaniu Głównym i w nowej, podziemnej części dworca Kraków Główny.

Polityka 01.2012 (2840) z dnia 03.01.2012; Rynki; s. 65
Oryginalny tytuł tekstu: "Ruchem konika szachowego"
Reklama