Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Rynek

Książka życzeń i zażaleń

Co dobre dla księgarzy, a co dla czytelników

Magazyny giganta e-handlu w Phoenix w USA.. Magazyny giganta e-handlu w Phoenix w USA.. Ralph Freso/Reuters / Forum
Polski rynek książki jest chory – przekonują wydawcy i księgarze. Doradzają lekarstwo: jednolite ceny książek. Pomoże to czy zaszkodzi?
Problemem polskiego rynku wydawniczego jest nadpodaż książek.Łukasz Dejnarowicz/Forum Problemem polskiego rynku wydawniczego jest nadpodaż książek.

Warszawa, ruchliwe przejście podziemne koło Dworca Centralnego. W wielkiej witrynie efektownie ustawione książki. Głośne tytuły znanych autorów. Na wielu okładkach naklejki: „-20 proc.”, „-30 proc.” „-50 proc.”. Wbrew pozorom to nie salon Taniej Książki, ale księgarnia sieci Matras. Kilka metrów dalej jest następna podobna witryna, też Matras.

Za dwa tygodnie odbędzie się oficjalny debiut mojej najnowszej książki, a Matras oferuje ją już w swojej księgarni internetowej, i to jako przecenioną o 30 proc. Ktoś może pomyśleć, że to niewiele warta lektura, skoro księgarnia jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży organizuje przecenę – mówi Małgorzata Gutowska-Adamczyk, pisarka i scenarzystka, autorka wysokonakładowych powieści wydawanych przez Naszą Księgarnię. Matras przedsprzedaż jej książki reklamuje hasłami „bestseller” oraz „promocja”. Obok przekreślona cena wydawnicza 39,90 zł i nowa, okazyjna: 27,93 zł.

Nie rozumiem tego biznesu – dziwi się autorka, która ma też doświadczenia bizneswoman, bo w przeszłości, imając się różnych zajęć, prowadziła sklep odzieżowy. – Dystrybutorzy wymagają od wydawców 180-dniowego okresu rozliczeń oraz prawa do zwrotu niesprzedanych książek. Nie pamiętam, żebym mogła się z dostawcami rozliczać po pół roku i oddawać towar tylko dlatego, że go nie sprzedałam.

Księgarnie Matras wyróżniają się nowoczesnym wyglądem, są dobrze urządzone i zlokalizowane w ruchliwych punktach. To druga pod względem wielkości sieć księgarska, słynąca z agresywnego marketingu. Wiele tytułów można tu kupić poniżej cen okładkowych.

Polityka 8.2015 (2997) z dnia 17.02.2015; Rynek; s. 40
Oryginalny tytuł tekstu: "Książka życzeń i zażaleń"
Reklama