Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Rynek

Do widzenia TVN

Telewizja TVN sprzedana amerykańskiemu koncernowi medialnemu za 584 mln euro

Mariusz Walter wspomniał kiedyś, że drugi raz nie zdecydowałby się na telewizyjny biznes. Mariusz Walter wspomniał kiedyś, że drugi raz nie zdecydowałby się na telewizyjny biznes. Wojciech Druszcz / Reporter
Sprzedaż TVN kończy historię jednego z najbardziej ambitnych przedsięwzięć biznesowych III RP. Okazuje się, że łatwiej stworzyć koncern medialny, niż wychować następców.
Dla nabywcy liczy się silna marka TVN i ponad 20-proc. udział w polskiej widowni telewizyjnej.Wojciech Olszanka/East News Dla nabywcy liczy się silna marka TVN i ponad 20-proc. udział w polskiej widowni telewizyjnej.

Po wielu latach spekulacji w poniedziałek Grupa ITI i Grupa Canal+ poinformowały, że większościowy pakietu udziałów w spółce TVN przejmie brytyjska firma Southbank Media Ltd. A ta z kolei należy do amerykańskiego koncernu Scripps Networks Interactive. Za około 52,7 proc. akcji TVN Amerykanie zapłacą 584 mln euro.

Wybór nabywcy TVN jest zaskakujący: typowano, że telewizję kupią raczej Amerykanie z Time Warner albo Discovery Communications, ewentualnie Niemcy z Bauer Media Group.

Mało znane w naszym kraju Scripps Networks posiada obecnie w Polsce tylko dwa kanały kablowe: Travel Channel oraz Polsat Food. Jej głównym rynkiem jest amerykański. Poza telewizją firma działa także w branży wydawniczej i internetowej, prowadzi m.in. sklep z wyposażeniem domu One Kings Lane. Akcje koncernu notowane są na giełdzie New York Stock Exchange i wchodzą w skład indeksu Standard & Poor's 500. W ostatnim kwartale jego przychody sięgnęły 669 mln dol.

Transakcja ta stanowi ważny krok w nieustającym strategicznym umacnianiu naszej międzynarodowej pozycji oraz zapewnia nam znaczący wzrost zasięgu w Europie. Polska posiada dynamiczny rynek medialny z dużym potencjałem rozwojowym – skomentował Kenneth W. Lowe, szef Scripps Networks Interactive.

W 1994 Lowe założył kanał kablowy HGTV zajmujący się głównie tematyką wyposażenia domu i ogrodu. To on stał się zaczątkiem sukcesu Scripps Networks Interactive. Trzy lata później firma przejęła kanał kulinarny Food Network. Obecnie prowadzi jeszcze kilka innych stacji w USA, m.in. z poradami dla majsterkowiczów oraz muzyką country. Koncern posiada także połowę udziałów w brytyjskiej telewizji UKTV – drugim udziałowcem jest sieć BBC.

Firma poinformowała, że kupując TVN Scripps Networks przejmuje także cały dług polskiej spółki.

Polityka 10.2015 (2999) z dnia 03.03.2015; Rynek; s. 36
Oryginalny tytuł tekstu: "Do widzenia TVN"
Reklama