Do widzenia TVN
Telewizja TVN sprzedana amerykańskiemu koncernowi medialnemu za 584 mln euro
Po wielu latach spekulacji w poniedziałek Grupa ITI i Grupa Canal+ poinformowały, że większościowy pakietu udziałów w spółce TVN przejmie brytyjska firma Southbank Media Ltd. A ta z kolei należy do amerykańskiego koncernu Scripps Networks Interactive. Za około 52,7 proc. akcji TVN Amerykanie zapłacą 584 mln euro.
Wybór nabywcy TVN jest zaskakujący: typowano, że telewizję kupią raczej Amerykanie z Time Warner albo Discovery Communications, ewentualnie Niemcy z Bauer Media Group.
Mało znane w naszym kraju Scripps Networks posiada obecnie w Polsce tylko dwa kanały kablowe: Travel Channel oraz Polsat Food. Jej głównym rynkiem jest amerykański. Poza telewizją firma działa także w branży wydawniczej i internetowej, prowadzi m.in. sklep z wyposażeniem domu One Kings Lane. Akcje koncernu notowane są na giełdzie New York Stock Exchange i wchodzą w skład indeksu Standard & Poor's 500. W ostatnim kwartale jego przychody sięgnęły 669 mln dol.
– Transakcja ta stanowi ważny krok w nieustającym strategicznym umacnianiu naszej międzynarodowej pozycji oraz zapewnia nam znaczący wzrost zasięgu w Europie. Polska posiada dynamiczny rynek medialny z dużym potencjałem rozwojowym – skomentował Kenneth W. Lowe, szef Scripps Networks Interactive.
W 1994 Lowe założył kanał kablowy HGTV zajmujący się głównie tematyką wyposażenia domu i ogrodu. To on stał się zaczątkiem sukcesu Scripps Networks Interactive. Trzy lata później firma przejęła kanał kulinarny Food Network. Obecnie prowadzi jeszcze kilka innych stacji w USA, m.in. z poradami dla majsterkowiczów oraz muzyką country. Koncern posiada także połowę udziałów w brytyjskiej telewizji UKTV – drugim udziałowcem jest sieć BBC.
Firma poinformowała, że kupując TVN Scripps Networks przejmuje także cały dług polskiej spółki.