Polska Organizacja Gazu Płynnego przypuszcza, że znowelizowana ustawa Prawo ochrony środowiska, która umożliwia sejmikom wojewódzkim wprowadzenie stref ochrony powietrza lokalnego, przyspieszy rozwój rynku skroplonego gazu propan-butan. Ten gaz używany jest w gospodarstwach domowych oraz w samochodach, gdzie znany jest jako autogaz lub LPG.
POGP wskazuje, że pojazdy spalające gaz (zarówno LPG, jak i ziemny, czyli CNG i LNG) nie emitują sadzy i uznawane są za wykorzystujące paliwo ekologiczne.
Popyt na autogaz w 2015 r. wzrósł w porównaniu z rokiem poprzednim o blisko 3 proc., do 1,69 mln ton. Na stacjach należących do członków Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego wzrost sprzedaży LPG przekroczył nawet 5,5 proc.
Ku wielkiej uldze branży, wprowadzona od 1 stycznia 2015 r. opłata zapasowa w wysokości 99 zł za tonę nie wpłynęła na ceny detaliczne LPG, które spadły z powodu malejących notowań cen ropy naftowej. POGP szacuje, że średnie ceny importowe w złotych i w euro w 2015 r. były o 40 proc. niższe niż rok wcześniej. Polska importuje (głównie z Rosji i Kazachstanu) ponad 80 proc. zużywanego LPG. Łącznie na import LPG Polska wydała w ub.r. według deklaracji celnych 770 mln euro.
Trzy czwarte tonażu gazu propan-butan (czyli LPG) sprzedawane jest do napędzania samochodów. W butlach sprzedawane jest 13 proc. tonażu gazu, zaś w zbiornikach 12 proc. Autogaz oferowany jest na blisko 5,5 tys. stacji. Na koniec 2015 r. było ich 5420, o 40 mniej niż rok wcześniej.
Polska jest największym konsumentem autogazu w Unii Europejskiej, wyprzedzając Włochy i Niemcy.