Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Rynek

Ministerstwo Rozwoju chce dać 3 mld zł na start-upy. Niestety może to nie wystarczyć...

Polityka
Ogłoszony właśnie plan Ministerstwa Rozwoju zakłada, że dzięki państwowemu wsparciu powstanie 1,5 tys. innowacyjnych przedsiębiorstw. Przykłady innych krajów pokazują, że sama publiczna gotówka nie wystarczy, by pobudzić rynek.
OF/•

Dofinansowanie o łącznej wartości 2,8 mld zł ma trafić do start-upów w ramach programu Start In Poland. Zakłada on skoncentrowanie się administracji publicznej na rozwoju gospodarki opartej na nowych technologiach. Najważniejszym elementem programu mają być działania Polskiego Funduszu Rozwoju, który chce stworzyć platformę do inwestycji venture i finansować rozwój innowacyjnych firm, których projekty mają szansę zdobywać globalne rynki.

Etapy wsparcia

Start In Poland zakłada działania na trzech poziomach. Pierwszym będzie szukanie projektów na początkowym etapie rozwoju i inwestowanie w nie. Na ten cel przeznaczono 1,05 mld zł. Kolejnym etapem ma być finansowanie akceleracji i rozwoju start-upów na podstawie doświadczeń i zapotrzebowania dużych firm. Tu ma się włączyć PARP, a działanie na tym etapie to program Scale UP, który zakłada zarówno wsparcie bezpośrednie start-upów (kwotą do 250 tys. zł), jak i akceleratorów (do 6 mln zł).

Ostatnim etapem, na który zarezerwowano największą pulę (1,75 mld zł), jest wsparcie rozwoju start-upów, czyli np. organizowanie produkcji na masową skalę czy rozwijanie działalności badawczej.

To nie jedyne środki, które niedługo zasilą rynek, bo w ramach innego programu – Bridge Alfa – do funduszy VC wpłynie prawie 450 mln zł, które będą inwestowane w polskie start-upy. Dodatkowo, NCBiR przygotowuje razem z PZU – Witelo – fundusz inwestycyjny, który ma inwestować w zagraniczne funusze VC i zachęcać je do działania w Polsce. W sumie budżet tego przedsięwzięcia to 500 mln zł.

Razem kwota wygląda imponująco, ale warto przypomnieć, że poprzednie próby stymulowania funduszy VC środkami publicznymi niewiele pomogły.

Reklama