Rynek

Polskie drogi będą inteligentne

Przetarg na Krajowy System Zarządzania Ruchem (KSZR). Polskie drogi będą inteligentne

KSZR to prawdopodobnie jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w Polsce. Ma umożliwić płynniejszą i bezpieczniejszą jazdę trasami szybkiego ruchu i autostradami. KSZR to prawdopodobnie jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w Polsce. Ma umożliwić płynniejszą i bezpieczniejszą jazdę trasami szybkiego ruchu i autostradami. prill / PantherMedia
GDDKiA w październiku rozpisze wielki przetarg na system zarządzania ruchem, który może rozładować korki i poprawić bezpieczeństwo.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w przyszłym miesiącu zamierza ruszyć z przetargami na budowę Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem (KSZR). Szacunkowa wartość całego systemu to 700 mln zł, ale może ona ulec zwiększeniu. Ponad 500 mln (dokładnie – 123 mln euro) da Unia.

Przetargów ma być łącznie pięć – jeden na zarządzanie centralnym systemem oraz cztery regionalne, związane bardziej z budową przydrożnej infrastruktury w regionach kraju. Zwycięzca przetargu na centralne zarządzanie będzie zarządzał KSZR przez siedem lat.

KSZR jest mniej spektakularny i tańszy od wielu projektów związanych z budową nowych dróg, ale to prawdopodobnie jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w Polsce. Docelowo ma bowiem umożliwić znacznie płynniejszą, bezpieczniejszą i łatwiejszą do zaplanowania podróż. Na razie jednak zadziała na niewielu drogach – i nie wiadomo, na ile skutecznie.

Dróg nie da się budować w nieskończoność

W Polsce wciąż pozostało wiele do zrobienia w kwestii budowy szybkich dróg, czyli autostrad, dróg ekspresowych i bezkolizyjnych obwodnic miast. Drogi krajowe czy samorządowe wymagają także wartych wiele miliardów złotych modernizacji. Jednak na horyzoncie zaczyna pojawiać się docelowy kształt sieci drogowej. Realne jest założenie, że w ciągu 15 lat powstaną wszystkie najważniejsze drogi ekspresowe i autostrady.

Czytaj także: Państwo nadal bez pomysłu na płatne autostrady

Coraz bardziej widać też, że budowa nowych dróg nie rozwiązuje wszystkich problemów.

Reklama