Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Rynek

Od dziś inaczej się zalogujesz do banku. Dlaczego?

W życie weszły unijne przepisy PSD2. To rewolucja dla banków i klientów. W życie weszły unijne przepisy PSD2. To rewolucja dla banków i klientów. Michal Jarmoluk / StockSnap.io
Banki zmieniają zasady logowania się do serwisów internetowych i aplikacji mobilnych. Do końca roku zaoferują nowe usługi, które pozwolą nam łatwiej zarządzać swoim majątkiem.

Na ten dzień branża finansowa czekała od dawna. W sobotę 14 września w życie wchodzi rozporządzenie wykonawcze do drugiej dyrektywy o usługach płatniczych (PSD2). Celem tych regulacji jest zwiększenie bezpieczeństwa płatności i ochrony konsumentów, a także otwarcie rynku płatności dla nowych firm. Oznacza to spore zmiany zarówno dla banków, jak i ich klientów.

Czytaj też: Repolonizacja banków brzmi dumnie, ale klient raczej straci

Banki dokładniej zweryfikują tożsamość

Od soboty w bankach zacznie obowiązywać wymóg tzw. silnego uwierzytelniania (SCA) przy użyciu co najmniej dwóch z trzech niezależnych elementów: wiedzy użytkownika (np. hasło), urządzenia (np. smartfona) lub cech klienta (np. dane biometryczne). Oznacza to, że klient logujący się do bankowości internetowej będzie potwierdzać swoją tożsamość na dwa różne sposoby – wpisując login i hasło, a następnie przepisując kod SMS, który wyśle mu bank. Alternatywą kodu SMS będzie tzw. mobilna autoryzacja, czyli udzielenie twierdzącej odpowiedzi na pytanie zadane w aplikacji. Dodatkowego potwierdzenia będą wymagać także przelewy czy chęć sprawdzenia historii konta.

Wymóg będzie można ominąć. Banki pozwolą swoim klientom dodać komputer, tablet czy telefon do listy zaufanych urządzeń. Dzięki temu przy kolejnym logowaniu w serwisie internetowym lub aplikacji mobilnej bank zażąda tylko jednego typu danych, najczęściej loginu i hasła – logowanie odbędzie się zatem tak jak do tej pory. W przypadku aplikacji zainstalowanych na nowszych smartfonach nadal możliwe będzie logowanie odciskiem palca czy za pomocą biometrii twarzy.

Reklama