Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Rynek

Przedsiębiorcy w kryzysie. Jedni budują mury, inni wiatraki

Mistrzowie, którzy wiedzieli, jak prowadzić biznes, wiedzą to nadal i będą wiedzieli – mówi Jacek Santorski. Mistrzowie, którzy wiedzieli, jak prowadzić biznes, wiedzą to nadal i będą wiedzieli – mówi Jacek Santorski. Grzegorz Celejewski / Agencja Gazeta
Rozmowa z psychologiem Jackiem Santorskim o tym, dlaczego ekstrawertyk łatwiej odnajduje się w pracy zdalnej i o wyzwaniach, przed jakimi stoją przedsiębiorcy.

JOANNA PODGÓRSKA: – Pan w pracy czy na postojowym?
JACEK SANTORSKI: – Na posterunku. Na wdechu robię internetowe seminaria, tzw. webinary dla organizacji i projektów wspierających liderów biznesu i ich pracowników, o tym, jak się odnaleźć w nowych realiach. Na wydechu zaś realizuję podobne projekty na zlecenie konkretnych firm i ich właścicieli – komercyjnie. Można powiedzieć, że nie „wychodząc z nory”, mam pełne ręce roboty.

Czytaj też: Kto zarobił na wirusie

No właśnie: jak się odnaleźć?
To zależy od enklawy, w której się działa, i profilu osobowości. Spotkałem analizę, że – paradoksalnie – ekstrawertyk łatwiej odnajduje się w pracy zdalnej w domu niż introwertyk. Mogłoby się wydawać, że praca w zamknięciu to raj dla introwertyka. Ale jeśli ma on domowników, to w pewnym sensie jest w piekle. A ekstrawertyk nawet na ograniczonej przestrzeni żyje interakcją z bliskimi, wszystkim tym, co się w domu dzieje; nawet jeśli są to wzajemne pretensje. Introwertyk nawet w gronie najbliższych potrzebuje się oddzielić i wyciszyć. Wiele zależy też od stanu wspólnoty domowej, w której życie nas zatrzymało.

Czego ludzie dziś najbardziej się boją?
Według najnowszych badań publikowanych przez „Lancet” ludzie, którzy przechodzą kwarantannę, mają pięć potencjalnych stresorów. Pierwszy to oczywiście obawa przed zakażeniem się lub zakażeniem kogoś bliskiego. Z nowych polskich badań wynika, że lęk o bliskich jest nawet silniejszy. Drugi stresor związany jest z tym, że podlegamy bardzo silnej ekspozycji na informację i dezinformację.

Reklama