Chcesz kupić nieruchomość na kredyt hipoteczny? Tu znajdziesz instrukcję
Na co zwrócić uwagę biorąc kredyt hipoteczny na nieruchomość?
Krok 1. Zdolność kredytowa a kredyt hipoteczny
Oblicza sam swoją zdolność kredytową. Można w tym celu odwiedzić doradcę kredytowego albo użyć np. kalkulatora na stronie internetowej banku. W ten sposób wiadomo, wstępnie, na jakie mieszkanie i na jaki kredyt możemy sobie pozwolić.
Uwaga!
Klienci często idą do banku z już upatrzonym mieszkaniem i wiszącym nad głową terminem podpisania umowy. To błąd, bo czasem dopiero przy okienku okazuje się, że nie dostaną kredytu, jakiego oczekiwali.
Krok 2 (klient)
Szuka nieruchomości (mieszkania, działki, domu).
Na własną rękę (ogłoszenia w prasie, reklamy deweloperów, znajomi, Internet).
Przez agencję nieruchomości.
Krok 3 (klient)
Znaleźliśmy wymarzone mieszkanie, działkę, dom!
Krok 4 (klient lub agencja)
Sprawdza status prawny nieruchomości (księgi wieczyste).
Krok 5 (klient)
Podpisuje u notariusza przedwstępną umowę kupna-sprzedaży nieruchomości lub inny dokument (np. promesę sprzedaży wystawioną przez sprzedającego) wymagany przez bank w procedurze kredytowej.
Krok 6 (klient)
Składa wniosek kredytowy i wszystkie potrzebne dokumenty (patrz s. 19), wpisuje swoje miesięczne wydatki, obciążenia, inne kredyty.
Uwaga!
Nie należy zatajać przed bankiem negatywnej historii kredytowej (problemów ze spłatą wcześniejszych kredytów odnotowanych w Biurze Informacji Kredytowej). Wpisując obciążenia należy poinformować także o posiadanych kartach kredytowych
Krok 7 (bank)
Potwierdza deklarowane dochody u pracodawcy, sprawdza naszą historię kredytową w Biurze Informacji Kredytowej.
Krok 8 (bank)
Bada zdolność kredytową klienta pod kątem konkretnej kwoty kredytu i konkretnej nieruchomości.
Jest zdolność kredytowa lub brak zdolności kredytowej, a wtedy:
• szukamy innego banku
• rozważamy mniejszą kwotę
• dajemy lub podnosimy wkład własny
• szukamy współkredytobiorcy.
Krok 9 (bank)
Bada nieruchomość (wyciąg z księgi wieczystej, sprawdza dewelopera, czasem chce wyceny).
Uwaga!
Coraz mniej banków wymaga od klienta przedstawienia wyceny nieruchomości na własny koszt.
Krok 10 (klient i bank)
Podpisują umowę kredytową.
Krok 11 (klient lub agencja)
Ponownie sprawdza stan prawny nieruchomości w dniu podpisania aktu notarialnego.
Uwaga!
Czas pomiędzy podpisaniem umowy przedwstępnej a sfinalizowaniem transakcji może się przedłużać do kilku miesięcy. Dlatego warto dla bezpieczeństwa raz jeszcze sprawdzić, czy nieruchomość nie została przez ten czas sprzedana lub obciążona długiem.
Krok 12 (klient)
Podpisuje u notariusza umowę kupna nieruchomości ze sprzedającym.
Uwaga!
Notariusz powinien niezwłocznie zawiadomić sąd prowadzący księgę wieczystą o zmianie właściciela.
Krok 13 (bank)
Na podstawie umowy wypłaca pieniądze sprzedającemu.
Krok 14 (klient)
Zaczyna spłacać kredyt.