Osoby czytające wydania polityki

„Polityka” - prezent, który cieszy cały rok.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Rynek

Black Friday, czyli zrobieni na czarno

Przygotowania do Czarnego Piątku 2021, galeria Millenium Hall w Rzeszowie Przygotowania do Czarnego Piątku 2021, galeria Millenium Hall w Rzeszowie Patryk Ogorzałek / Agencja Gazeta
To pierwszy polski Black Friday w czasach takiej drożyzny. Do zakupów zachęcają nie tylko mniej lub bardziej atrakcyjne promocje, ale także płatności odroczone. Te jednak mogą okazać się pułapką.

Black Friday, wbrew swojej nazwie i amerykańskiej tradycji (piątek po Święcie Dziękczynienia), trwa już na naszym rynku nie dzień ani nawet weekend czy tydzień, ale praktycznie cały miesiąc. Chociaż na początku wielu analityków podchodziło do niego sceptycznie jako do zupełnie obcego wynalazku, bardzo szybko stał się obowiązkowym w Polsce punktem handlowego kalendarza.

W zasadzie należałoby go nazywać już Black November, bo wiele sklepów od kilku tygodni prowadzi zmasowaną akcję marketingową. Takie rozwodnienie Black Friday może mieć w przyszłości poważne konsekwencje, coraz bardziej deprecjonując jego znaczenie. Ale na razie handlowcy o tym nie myślą. Zwłaszcza sieci stacjonarne starają się odrobić pandemiczne straty i eksploatują hasło „Black Friday” do granic wytrzymałości.

Tegoroczny Black Friday musi zmierzyć się z szybko rosnącą inflacją. Według Głównego Urzędu Statystycznego ceny rosną o prawie 7 proc. rocznie, chociaż wielu Polaków odczuwa na pewno znacznie mocniejsze podwyżki. Dodatkowo ostatnie dni przyniosły gwałtowne osłabienie złotego wobec euro, a zwłaszcza dolara. Tymczasem wiele artykułów pożądanych w Black Friday na czele z elektroniką użytkową to produkty importowane.

Czytaj także: Operacja zakupy. Czyli po co nam Black Friday

Black Friday – szansa i zagrożenie

Dla sklepów szalejąca drożyzna to jednocześnie szansa i zagrożenie. Szansa, bo właśnie teraz klienci szczególnie polują na promocje, zwłaszcza gdy marzą o konkretnych produktach.

Reklama