Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Rynek

Akcyzowa śruba przykręcona. Dla ratowania zdrowia czy budżetu?

W ciągu najbliższych trzech lat palaczy czekają spore podwyżki. W ciągu najbliższych trzech lat palaczy czekają spore podwyżki. ian dooley / Polityka
W kolejnych latach mocno podrożeją i tradycyjne papierosy, i te elektroniczne. Szkoda, że pieniądze z podwyżek nie pójdą na skuteczną pomoc dla palaczy, którzy chcieliby zerwać z nałogiem.

W Sejmie rząd wygrał to głosowanie bez problemów – za nowymi stawkami akcyzy była cała koalicja, a przeciw PiS i Konfederacja. Oznacza to, że przez najbliższe trzy lata palaczy czekają spore podwyżki. Stawka akcyzy w przypadku tradycyjnych papierosów wzrośnie o 25 proc. w przyszłym roku, o 20 proc. w 2026 r. i o kolejne 15 proc. w 2027 r. Oznacza to, że za trzy lata paczka papierosów może kosztować 26–27 zł. Jeszcze szybciej rosnąć ma akcyza na tytoń do palenia – w kolejnych latach odpowiednio o 38, 30 i 22 proc. Bardziej bolesne będą wzrosty w przypadku podgrzewaczy tytoniu, zwanych produktami innowacyjnymi – aż o 50 proc. w przyszłym roku, 20 proc. w 2026 i 15 proc. w 2027. Z kolei stawki akcyzy na płyn do tzw. papierosów elektronicznych pójdą w górę w najbliższych trzech latach kolejno o 75, 50 i 25 proc. Te dwie kategorie produktów, do tej pory traktowane łagodniej przez fiskusa, muszą przygotować się na prawdziwe trzęsienie ziemi.

Czytaj także: Akcyza na papierosy wreszcie w górę. Ale to za mało

Papierosy najtańsze w UE

Jak przy każdej podwyżce akcyzy rozgorzała dyskusja: czy chodzi o ratowanie zdrowia i życia Polaków (bo jeśli ceny mocno wzrosną, może chociaż część wyjdzie ze zgubnego nałogu), czy raczej o ratowanie budżetu (przyszłoroczna podwyżka ma zwiększyć wpływy z papierosowej akcyzy o 3,5 mld zł)? Faktem jest, że papierosy w Polsce należą do najtańszych w Unii Europejskiej – mniej wydają tylko Bułgarzy. Jednak sama podwyżka cen to za mało, aby znacząco zmniejszyć liczbę palących Polaków (to niemal 30 proc. społeczeństwa). Potrzeba także dużo aktywniejszych niż dzisiaj programów profilaktycznych.

Reklama