Matura - jak przygotować się do wielogodzinnych testów

Maturzysto, szykuj się do maratonu!
Wykorzystaj pozostałe do matury tygodnie nie tylko na naukę, ale też na naukę relaksu.

Joanna Cieśla: Tegorocznych maturzystów, którzy zdają na poziomie rozszerzonym język polski, matematykę lub język obcy, czeka prawdziwe wyzwanie. Rano 2-3 godziny obowiązkowego egzaminu podstawowego, potem 2 godziny przerwy i egzamin rozszerzony - kolejne 3 godziny. Do matury zostało jeszcze kilka miesięcy. Jak przez ten czas przygotować się do takiego maratonu?

Dr hab. Ewa Czerniawska: Z punktu widzenia higieny pracy umysłu taki system jest nie do przyjęcia. Nikt nie jest w stanie utrzymać koncentracji uwagi przez tak długi czas, a jest to tym trudniejsze, gdy dochodzi stres – naturalny przy egzaminach takich jak matura. Radziłabym z wyprzedzeniem ćwiczyć metody relaksacyjne, tak, aby te dwie godziny przerwy maksymalnie wykorzystać na zrzucenie z siebie napięcia.

Uczyć się jakichś specjalnych technik?

Niekoniecznie. Świetnie relaksuje sięganie do wspomnień dobrych chwil - np. udanych wakacji. Warto to sobie zawczasu poprzypominać, zgromadzić taki zapas przyjemnych sytuacji, do których można wrócić pamięcią. Ważne, aby były to wspomnienia jak najdokładniejsze, obejmujące różne zmysły – obrazy, ale też dźwięki, czy zapachy. Ludzki organizm nie jest w stanie być jednocześnie przerażony i zrelaksowany, więc, kiedy zajmiemy się myślą o dobrych zdarzeniach, lęki miną. Nie tylko w przerwie, ale także w czasie egzaminu – gdy pojawia się luka w pamięci: znam odpowiedź, a nie potrafię sobie przypomnieć – zamiast gorączkowo szukać jej w głowie, lepiej chwilę pomyśleć o czymś sympatycznym. Wtedy zgubiona informacja sama się odnajdzie.

Czy ćwiczyć długodystansowe rozwiązywanie przykładowych testów maturalnych?

Maturzyści i tak na co dzień są obciążeni, nauczyciele rozwiązują też z nimi testy w szkole, więc to nie jest konieczne. Ale może być przydatne. Rozwiązywanie testów samemu, z zachowaniem dyscypliny czasu, pomoże oswoić się z sytuacją, przed jaką stanie się na maturze. Dzięki temu będzie ona mniej stresująca. Ważne jest także, aby już teraz, a im bliżej matury, tym więcej, chodzić na spacery i przebywać na świeżym powietrzu – np. uczyć się w parku. Dotleniony mózg jest lepiej ukrwiony i wolniej się męczy. Maturzyści oraz ich rodzice powinni również pamiętać, że choć matura jest ważnym egzaminem, to można go poprawić. Nadmierna presja i stres szkodzą działaniu.

 

 

 

Czytaj także

Ważne tematy społeczne

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj