Wirtualne życie Norberta

Wojownik
Norbert zgłosił olsztyńskiej policji przestępstwo: w Królestwie Shinsoo okradli Taxika. Będzie sprawa o zabór mienia wartości 900 zł.
materiały prasowe

Życie A

1. Norbert ma 27 lat, mocną budowę ciała, bardzo ostrego psa rasy american stafford do obrony wartości. Taki pies aniołem nie jest, na ulicy budzi respekt, gdy się rzuca na smyczy, wyrywa prowadzącemu stawy. Od niedawna Norbert ma żonę i dziecko, więc stafford mieszka z mamą, ale Norbert wpada z nim pospacerować.

2. Od paru lat Norbert pracuje w redakcji na nocki. Jako ekspedytor pakuje prasę w paczki, wysyła spedytorowi, a ten nadziela na kioski, żeby rano ludzie mieli czytanie. Ciężka robota, wyrabia siłę, pracuje się z fajnymi ludźmi. Gdy się wcześniej kończy, a sen nie nadchodzi, człowiek gra na laptopie. Kiedyś kolega pokazał Norbertowi grę w Internecie i wyjaśnił: masz takie państwo, możesz sobie budować różne tartaki, ludzi produkować i tak dalej.

3. Norbert gra wtedy przez kilka miesięcy. Noc, dzień, on w niebieskawej poświacie, niedospany, niekontaktowy; niby na krześle w kuchni je śniadanie, a wyrwany jest z kontekstu. Tworzy swoją postać w grze, mówi: chce się tworzyć coraz lepszą postać, której przeciwnik nie da rady, wszyscy robią tak, żeby być lepszymi od innych. Nocą Norbert przegląda sieć, filmiki, teledyski, dyskusje, wyskakuje mu nagle reklama gry Metin2, za darmo, to wchodzi i poznaje sporo ludzi. Mile zdziwiony światem Metin2 – gdzie, jak w życiu, należy wyrobić sobie opinię, żeby się z graczem liczyli inni, zabijać potwory, zarabiać pieniądze, kupować rzeczy, podnosić poziom, uczyć się języka obcego i kombinować, żeby przeżyć – wciąga się i zostaje tam na dłużej.

4. Norbert mówi: no bo tak, telewizja gra do trzeciej, czwartej godziny maksymalnie, radio niby jest, ale ile można słuchać, książek się nie lubi, a w Internecie życie płynie dwadzieścia cztery h, czyli dobę. Obecnie jednak Norbert w fotelu, w dużym pokoju u mamy, pali papierosy, zniechęcony do gry internetowej, bo został w niej zdradzony przez kogoś, o kim myślał życzliwie, okradziony ze splendoru wojownika Shinsoo.

Życie B

1. Taxik ma kilkanaście miesięcy, ale wysoki poziom (level) 80, ma mocny ekwipunek (EQ), elementy uzbrojenia (itemy) o najwyższej wartości bojowej (+9). Gdy zjawia się na placyku Królestwa Shinsoo, tylko młody gracz (lamer) mu podskoczy, nie wiedząc, z kim ma do czynienia. Taxik, czyli wirtualny Norbert, jest potężnym wojownikiem Body (szybko bije i ucieka, ale odnosi poważniejsze rany), jeśli weźmie na siebie zbyt wiele potworów, zginie i gra cofnie mu doświadczenie życiowe (EXP) o 1 proc. Na levelu 80 to bardzo dużo, żeby odzyskać stratę (zaexpić), Taxik będzie musiał zabijać potwory przez jakieś 20 minut. Obecny poziom EXP Taxika wynosi 340 mln pkt, czyli kilkadziesiąt godzin samego zabijania potworów (klikania lewym przyciskiem myszy i rzucania czarów).

2. W Królestwie Shinsoo Taxik długo jest w sojuszu z Krzyśkiem, Manniką i jeszcze jedną koleżanką, która dość szybko orientuje się w nieszczerych zamiarach Manniki i przenosi się do innego królestwa – Jinno lub Chunjo (Shinsoo mówią Chujno). Taxik mówi: zaufanie moje Mannika zdobyła przez kolegę, który mnie z nią poznał, mówiąc, że fajna, sympatyczna dziewczyna; znaliśmy się pół roku, utrzymywaliśmy kontakty telefoniczne oraz Skype, ale bez kamerki. Krzysiek jest wojownikiem Mental (powolny jak żółw, ale bardzo wytrzymały na ciosy), a Mannika jest Ninją na levelu 73. Taxik i Krzysiek lubią Ninję, z sympatii we dwóch podexpiają ją, wbijając tak wysoki level. Krzysiek, który był z Manniką bliżej i nawet umawiali się na kawę w realu, wziął na siebie całą komnatę potworów, a zdobywane w walce XP przekierowywał na Ninję Manniki. Ale potem między nimi coś pękło, kłócą się przez telefon, na Skypie oraz na placach Królestwa Shinsoo; przez telefon Mannika straszy Krzyśka, że z kolegą do niego przyjedzie pociągiem wyrównać rachunki, a w grze jako Ninja miota na Krzyśka jako wojownika Mental nieregulaminowe groźby. Taxik się przypatruje, początkowo jest po stronie koleżanki, jednak gdy Krzysiek wysyła do saporta (administratora gry) skrin szota (zdjęcie ekranu) z groźbami Manniki, Taxik nabiera pewności, że kobieta jest nieszczera. Taxik mówi: słownie odnosiła się do jego realiów.

3. W czerwcu 2010 r. saport gry Metil2 banuje (blokuje) Ninję za karę, Ninja rozmywa się w serwerze na zawsze wraz z bogatym EQ i EXP. Pozbawiona wysokolevelowej postaci Mannika wścieka się, każdy by się wściekł w takiej sytuacji. Ale pojawia się czasem w Królestwie Shinsoo w pożyczonej i raczej niegroźnej postaci młodszego brata – słabe EQ, niski level. Taxik, który z Krzyśkiem ćwiczą dużo w formacie PvP (postać kontra postać), aby skuteczniej zabijać potwory (Krzysiek jako wytrzymały Mental odwraca ich uwagę i przyjmuje ciosy, podczas gdy Taxik jako Body napieprza w nie myszką, aż pękną), powoli o incydencie z Manniką zapominają. Expią, zabijając potwory. Taxik wspomina jeszcze, jak oczarowany Ninją Manniki pożyczył jej dużą ilość yangów (waluta gry), aby oddała wierzycielowi z Anglii, a potem zadzwonił do niego i pyta: Bogdan, Mannika ci oddała yangi? Bogdan zdziwony: jakie yangi?

Życie A

1. Psu Norberta ktoś podaje kości z kaczki, nie wiedząc, że nie można. Zwłaszcza kaczka ma zdradliwe kości, puste w środku, łamiące się w jelitach. Pies cierpi i traci na masie. Trzeba z nim jeździć do weterynarza na kurację lekami rozpuszczającymi nagromadzone we wnętrzu resztki kaczki. To piękny pies, jest jak członek rodziny, na szczęście udaje się go uratować.

2. W drodze do pracy Norbert przeżywa grę Metin2. Analizuje, strategizuje, pomaga, mści, odpiera ataki z obcych królestw, expi, odkłada smocze monety (waluta sklepu wewnątrz gry) na zakup lepszego EQ. W grze istnieją dodatnie i ujemne rangi postaci – neutralny, przyjazny, dobry, szlachetny, rycerski i agresywny, nieuczciwy, złośliwy, okrutny. Podczas gdy Taxik ma rangę dodatnią i dobrą opinię w Królestwie Shinsoo, postać z jego EQ i EXP liczy się na ulicach królestwa i na forum gry Metin2, Norbert jest po prostu facetem jadącym do pracy na nocną zmianę.

3. Czteroletni laptop Norberta się tnie (zawiesza), słabe parametry nie pozwalają mu dźwigać płynnie świata tak wymyślnego jak Metin2; Norbert dokupuje pamięci RAM (szybsza reakcja laptopa) i problem znika. Którejś nocy Norbert przelewem z konta kupuje smocze monety z przeznaczeniem na skille (umiejętności i czary) dla Taxika. Można też płacić esemesami, ale drożej wychodzi – tak płacą dzieci, gdy rodzicom podprowadzą komórkę. Za 150 zł ma się 1250 smoczych monet, a pakiet zwojów egzorcyzmów (pozwalają szybciej czytać księgi „Aura Miecza” i „Silne Ciało”) kosztuje jedyne 166 smoczych monet. Teoretycznie da się grać w Metin2 za darmo, ale za darmo nie wbija się wysokich leveli, jest się nikim. Na serwisach aukcyjnych w Internecie czarnorynkowcy sprzedają walutę i całe postaci z gry; to nieregulaminowe, trzeba przemycać te itemy do królestw, aby suport nie wyłapał. Jak złapie, zbanuje postać. Idą przelewy z prawdziwych kont. W zakamarkach królestw spotykają się postacie, po kryjomu podają towar z rąk do rąk, znikają. Kuszą ogłoszenia (17 stron tylko na Allegro): „dzisiaj mam do sprzedania prześwietną postać jaką jest Ninja Dagger (...) Postać dobrze prowadzona, warta każdej wydanej złotówki. Postać nigdy nie karana, szanowana na serwerze”.

4. Norbertowi nie wolno przeszkadzać, domownicy szanują ciało Norberta, gdy jako Taxik przebywa on w Królestwie Shisoo. Taxik jest dumnym wojownikiem wartym 6 tys. zł, ale Norbert nie ma zamiaru pozbywać się przyjaciela.

Życie B

1. Na 80 levelu Taxik ma bardzo nikłe możliwości dropienia (zarabiania). Postać z jego prestiżem może dropić już tylko w Czerwonym Lesie i Grocie Wygnańców, w Królestwie Shinsoo nagła inflacja yangów i smoczych monet, bo coraz więcej graczy na wysokich levelach skupuje towar z rynku (wszystkie itemy). Dlatego Taxik dostaje od Norberta do pomocy Szamankę (zna się na czarach) i Dropka (woła roboczego do zarabiania pieniędzy na niskich levelach), a ponadto każde z nich otrzymuje rumaka. Taxik pożycza Dropkowi swój drogocenny ekwipunek, w którym Dropek łatwiej zabija potwory, a te ginąc dropią (upuszczają) yangi i itemy. Dzięki Szamance i Dropkowi Taxik uzyskuje poziom P (Perfekcyjny Mistrz) i wciąż rośnie w siłę. Skoordynowanie trzech postaci jest stresujące; Norbert czasem przerzuca się do gry Combat Arms, która przez swój prymitywizm rozładowuje napięcie; polega na strzelaniu. Norbert mówi: ale ile można strzelać do ludzi? I wraca do Metin2 jako Taxik.

2. W Królestwie Shisoo zadyma. Przyjechała brygada z Królestwa Jinno rabować sklepy w Shisoo, zabijać ludzi; po łączach idą wici do ludzi Shisoo, maile, komórki, Skype – bądźcie w tym i tym miejscu na ulicy w Metin2, będzie ustawka z Jinno. Czasem sygnał dogania ludzi w Życiu A, szukają komputera na gwałt, logują się, stają do walki o honor swojej ziemi. Taxik to potężny mściciel; wnosi do walki skille, EXP i zajebiście dopracowany EQ.

3. Koleżanka z innego królestwa zabiera Taxika po znajomości do tajemnej Świątyni. Taxik walczy na levelach Świątyni, a że świetny z niego wojownik Body, dość szybko staje przed obliczem Króla Demonów i zabija go. Król, rozpękając się w konwulsjach, wypluwa z siebie zawodowego Kowala, który kuje Taxikowi jeszcze lepszy miecz.

4. W pierwszych nocach lipca 2010 r. Taxik pożycza część ekwipunku Dropkowi; Norbert właśnie szykuje się do snu, rano wstanie i pozarabia Dropkiem. Ale mu się nie chce, ma trochę własnych problemów w Życiu A, wchodzi do Metina2 za dnia i widzi swojego Dropka gołego, odzianego w zgrzebną szatkę, bez zbroi Taxika, bez jego miecza, butów i magicznych kolczyków. Taxik, postać wysokolevelowa, bez EQ w mig traci na znaczeniu, a Norbert mówi: szok dosłownie, jakby ktoś mi z buta strzelił. Tak stoi zszokowany i roznegliżowany na placu internetowego miasta, gdy wtem ulicą nadchodzi małoletni brat Manniki, ubrany w ukradzione Taxikowi itemy. Brat Manniki się w esemesach stawia Norbertowi, pisze: oddam EQ, jak zwrócicie siostrze Ninję. Taxik oblicza, że stracił jakieś 900 zł włożone w broń, a Norbert traci cierpliwość.

Życie A

1. Norbert traci posadę ekspedytora prasy. Jest redukcja, likwidują cały dział.

2. Norbert idzie na policję zgłosić okradzenie Taxika. Przyjmują go miło, jest tylko trochę śmiechu, gdy przychodzi do wyliczania strat: zbroja, miecz. To znaczy Norbert się nie śmieje. Mówi: śmieją się z tego chłopy siłą oderwane od pługa, co nigdy nie widziały komputera. W Olsztynie od 5 lat mają zespół do walki z przestępczością internetową, zajmą się sprawą Taxika z paragrafu o zabór mienia o łącznej wartości 900 zł.

3. Psycholog w TV Olsztyn mówi, że gry internetowe są pełne uzależnionych ludzi. Norberta to denerwuje; jeśli on jest uzależniony, to co mają powiedzieć rodziny alkoholików? Psycholog mówi, że mechanizmy uzależnienia gracza i pijaka są podobne, gracze cierpią na bezsenność i nadpobudliwość. Norbert nie wierzy.

4. Norbert więcej czasu spędza z żoną i dzieckiem. Do gry się zniechęcił, wystarczy, że pomyśli o nagim Taxiku i dopada go nieznośne poczucie oszukania i wcale nie cyfrowy smutek. Norbert czeka na zwrot EQ Taxika. Natomiast cyfrowe konie Taxika co dwa dni karmi w Internecie kolega Norberta, żeby nie zdechły.

Czytaj także

Ważne tematy społeczne

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną