Dlaczego dzieci boją się szpitala

Leczyć, nie dręczyć
Niewiele potrzeba, by kontakt z medycyną – leczenie czy badanie – był dla dziecka długotrwałą traumą.
Dzieci mają w szpitalach więcej powodów, by się bać, niż dorośli.
Jonatan Fernstrom/Getty Images

Dzieci mają w szpitalach więcej powodów, by się bać, niż dorośli.

Mali pacjenci lepiej znoszą pobyt w szpitalu, gdy są przy nich rodzice.
Artur Verkhovetskiy/PantherMedia

Mali pacjenci lepiej znoszą pobyt w szpitalu, gdy są przy nich rodzice.

audio

AudioPolityka Paweł Walewski - Leczyć nie dręczyć

Tekst ukazał się w POLITYCE w maju 2017 r.

Medycyna i wiedza o człowieku, także tym najmłodszym, może rozwijać się dzięki eksperymentom. W dawnych czasach dzieci wykorzystywane były w nich wbrew swojej woli i kosztem zdrowia. Gdy w połowie XIX w. pewien lekarz z Lyonu opublikował pracę na temat kiły, opierając się na obserwacji zainfekowanych przez niego sierot (został za to skazany na karę pieniężną), nieliczni uważali jego pracę za nieetyczną. Ryzykowne terapie i szczepionki testowano właśnie na dzieciach – psychicznie chorych albo upośledzonych. Po drugiej wojnie światowej zaczęto wprowadzać pierwsze kodeksy etyczne, które regulują uzyskiwanie zgody pacjentów na udział w badaniach klinicznych, ale problem nieletnich pozostał: czy wystarczy, że zgodę w ich imieniu wyrażą opiekunowie, od jakiego wieku powinno to uczynić samo dziecko, w jakim zakresie wdrażać do kuracji pediatrycznych nowe leki, jeśli sprawdzono je wcześniej tylko na dorosłych?

Jeszcze do lat 70. ubiegłego wieku niemowlęta wykorzystywano przy najrozmaitszych eksperymentach, sprawdzając ich odruchy – na rażenie prądem, kłucie szpilkami, polewanie lodowatą wodą. Były to metody mające potwierdzić hipotezę, że kilkumiesięczny mózg jest na tyle niedojrzały, iż nie odbiera wrażeń bólowych. A poza tym – nie zachowujemy z wczesnego dzieciństwa wspomnień, więc pamięć o cierpieniu też szybko mija i nie pozostawia śladu.

Dzieci mają głos

– Cóż to były za kuriozalne teorie, że cierpienie małych dzieci nie powoduje szkód – denerwuje się Maria J. Bielecka, psycholog z warszawskiej Poradni Specjalistycznej dla Dzieci i Młodzieży. – W limbicznej części mózgu kotwiczą się emocje związane z wczesnym okresem życia. Tam się kumulują, a następnie uruchamiają w postaci lęków w sytuacjach stresowych.

Dr Marcin Waligóra z Zakładu Filozofii i Bioetyki Collegium Medicum UJ w Krakowie, który od roku kieruje wyjątkowym projektem „Etyka badań biomedycznych z udziałem dzieci. Ryzyko, korzyści i prawa uczestników”, podkreśla, że to ogromny dylemat współczesnej medycyny: jak zapewnić dzieciom bezpieczny dostęp do leków, jeśli udział w badaniach może wiązać się z poważnym ryzykiem. Na zbadanie sytuacji dzieci w podobnych eksperymentach otrzymał środki z Narodowego Centrum Nauki, ale zasięg analizy jest globalny, gdyż krakowscy eksperci, we współpracy z naukowcami z Kanady, analizują wszystkie badania kliniczne pierwszej fazy w onkologii i hematologii pediatrycznej, przeprowadzone na świecie w latach 2004–15. – Lekarze czekają na nasze wyniki, ponieważ chcą wiedzieć, a nikt tego przed nami nie sprawdził, czy obecne wymogi dobrze zabezpieczają małych pacjentów i jaki jest stosunek korzyści do ryzyka – wyjaśnia dr Waligóra.

Badania naukowe w pediatrii mają wiele zabezpieczeń, które chronią małych pacjentów. Większość powinna mieć intencje terapeutyczne albo nieść ze sobą ryzyko nie większe niż minimalne. Rozpoczyna się je dopiero wtedy, kiedy znamy już cząstkowe wyniki testów z udziałem dorosłych. Dzięki temu można zastosować lepiej dobraną dawkę leku. Mimo to nie wiadomo, jaką wywoła toksyczność, czy sprawi dodatkowe cierpienie, a w skrajnych przypadkach czy nie przyczyni się do zgonu. – Mój zespół sprawdza, czy system zabezpieczeń jest tak dobry, jak się powszechnie uważa – mówi dr Waligóra. Z pierwszych wniosków wynika, że liczba poważnych zdarzeń niepożądanych jest niestety podobna do tych z udziałem dorosłych. Potrzebne są więc zmiany, które uchronią dzieci przed nadmiernym ryzykiem.

– Oprócz świadomej zgody rodziców na udział dziecka w badaniu powinno bezwzględnie wymagać się także przyzwolenia samego dziecka – mówi dr Waligóra. Od jakiego wieku? – W dzisiejszych standardach to badacze i rodzice decydują, czy ich pociecha może kompetentnie wyrazić swoją wolę. Naszym zdaniem lepiej wyznaczyć konkretny próg, np. wiek szkolny, 6–7 lat. Według Brytyjczyków przyzwolenie takie nie musi polegać na udzieleniu konkretnej odpowiedzi „zgadzam się” lub „nie”, lecz ważniejsze jest włączenie dziecka do procesu decyzyjnego – powinno brać udział w dyskusjach lekarzy z rodzicami. – Proszę pamiętać, że mówimy o dzieciach doświadczonych długą chorobą. One dojrzewają zaskakująco szybciej, są bardziej świadome niż zdrowi rówieśnicy – zapewnia dr Marcin Waligóra. Trzeba również brać pod uwagę brak zgody. I prawo do odmowy już w trakcie prowadzonego badania. Dorośli też rzadko znają się na medycynie, ale gdy chcą zrezygnować z leczenia, lekarze muszą ich słuchać. Dzieci w szpitalach traktowane są inaczej.

Lekarze się denerwują

O prawach dzieci – uczestników badań dopiero zaczęto mówić. O destrukcyjnym wpływie stresu i lęku na proces leczenia mówi się od lat. Dziś mało kto pamięta, że jeszcze w latach 80. obowiązywała w szpitalach instrukcja nr 35/61, wydana przez ministra zdrowia 9 czerwca 1961 r., która zabraniała rodzicom wstępu na oddziały dziecięce. Dzięki staraniom Komitetu Ochrony Praw Dziecka bezduszne zakazy zlikwidowano i choć niektórzy pediatrzy zgrzytali zębami, większość zdała sobie sprawę, że mali pacjenci lepiej znoszą pobyt w szpitalu, gdy są przy nich rodzice.

Ale nie wszystkie placówki służby zdrowia odrobiły lekcję. Wciąż zdarza się, że na polskich oddziałach chirurgii i intensywnej terapii odmawia się niemowlętom narkozy przy zabiegach. Personel jest przekonany, że dzieci nie odczuwają bólu, a środki przeciwbólowe wyrządzą im większą szkodę. Te przesądy, powszechne 30 lat temu, nie wszędzie udało się wyplenić.

Tymczasem złe doświadczenie szpitalne to balast, nieraz na całe życie. – Odbija się to zwłaszcza na braku umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stresowych, wywołuje lęki, może mieć wpływ na mnóstwo ograniczeń – tłumaczy Maria Bielecka. Dzieci mają w szpitalach więcej powodów, by się bać, niż dorośli. – My mniej więcej wiemy, czego się spodziewać u lekarza. Co będą z nami robili, gdy zachorujemy na serce lub raka – dodaje psycholog. – A małe dziecko nie wie. Tym bardziej się boi.

Czytaj także

Ważne tematy społeczne

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną