Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Społeczeństwo

Poranek bez sieci

A gdyby internet przestał działać...

W ujęciu globalnym zasięg internetu dobrze ilustruje statystyka Facebooka, który w kwietniu 2018 r. miał 2,2 mld aktywnych użytkowników. W ujęciu globalnym zasięg internetu dobrze ilustruje statystyka Facebooka, który w kwietniu 2018 r. miał 2,2 mld aktywnych użytkowników. Mirosław Gryń / Polityka
Z internetu korzysta już prawie połowa ludzkości. Co by się stało, gdyby pewnego dnia przestał działać?

Spróbujmy zmierzyć się z niewyobrażalnym. Włączamy komputer lub sięgamy po smartfon i okazuje się, że internetowe aplikacje są martwe. Nie można sprawdzić prognozy pogody, skonsultować rozkładu jazdy transportu publicznego ani też na mapach Google znaleźć celu podróży autem. Lepiej szybko ruszyć do najbliższego sklepu (z gotówką, bo kartą zapłacić będzie trudno, podobnie jak wypłacić z bankomatu). Systemy logistyczne sieci handlowych oparte są na zasadzie just in time i dostarczają tyle towaru do sklepu, by starczało do obsługi bieżącego ruchu, bez konieczności utrzymywania dużych podręcznych magazynów. Bez internetu ta misterna konstrukcja posypie się, bo przestaną napływać informacje o stanie zapasów i potrzeb. W 2017 r. przez internet przepłynęło 2,3 bln dol. w handlu detalicznym, a internetowe transakcje między przedsiębiorstwami osiągnęły 7,8 bln (przy globalnym PKB bliskim 80 bln dol.). Podobnie do handlowych działają systemy koordynujące systemy produkcji, w których uczestniczą tysiące kooperantów ze świata. Kto ruszy samochodem, może przekonać się, że system kontroli ruchu w mieście też już jest oparty na internecie, więc gdy ten przestanie działać, zacznie się na ulicach bałagan. Uziemione zostaną samoloty. Co gorsza, wściekłością nie będzie można podzielić się na fejsie lub Instagramie. Donald Trump odkryje, że nie może już rządzić światem za pomocą tweetów, a Władimir Putin straci ważne narzędzie wojny hybrydowej.

Życie przed monitorem

Dla większości użytkowników internet to Facebook, Google, Amazon, Twitter, Spotify, iTunes, YouTube, Netflix oraz lokalne marki, jak Onet, Wirtualna Polska, Allegro. W kwietniu 2018 r. w Polsce z internetu korzystało 27,8 mln osób, przeciętny internauta poświęcał dziennie 2 godz. i 3 min, łącznie wygenerowali oni 54 mld odsłon.

Polityka 16.2019 (3207) z dnia 16.04.2019; Niezbędnik Współczesny; s. 44
Oryginalny tytuł tekstu: "Poranek bez sieci"

Oferta na pierwszy rok:

4 zł/tydzień

SUBSKRYBUJ
Reklama