Osoby czytające wydania polityki

„Polityka” - prezent, który cieszy cały rok.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Społeczeństwo

Rada od parady. Eksperci radzą, premier robi swoje

Premier Mateusz Morawiecki Premier Mateusz Morawiecki Krystian Maj / Kancelaria Prezesa RM
Jak to jest, że premier powołał Radę Medyczną, aby doradzała mu w sprawach epidemii, a nie konsultuje z nią wszystkich swoich decyzji?

Pomysł zorganizowania najbliższych ferii zimowych dla uczniów z całej Polski w jednym terminie zbulwersował nie tylko właścicieli hoteli i pensjonatów, ale też rodziców i niemałe grono ekspertów. Co ciekawe, w pierwszym szeregu krytyków planów rządu stanęła prof. Magdalena Marczyńska, doświadczona pediatra z Kliniki Chorób Zakaźnych Wieku Dziecięcego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, która w Radzie Medycznej zasiada wraz ze specjalistami chorób zakaźnych i pojedynczymi przedstawicielami innych dziedzin medycznych.

Czytaj także: Rząd się gubi. Sklepy, święta, wyciągi...

To kilkunastoosobowe grono spotyka się wirtualnie na telekonferencjach, nierzadko z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego, ale nie wszystkie strategiczne decyzje omawia z nim, zanim zostaną one przedstawione opinii publicznej. – O pewnych sprawach wiemy wcześniej, o innych dowiadujemy się w ostatniej chwili, a o wielu wcale – mówi jeden z członków Rady. Więc gdy poinformowano na konferencji prasowej, że w tym roku ferie zimowe odbędą się dla wszystkich dzieci w tym samym terminie, a najlepiej, aby każda rodzina pozostała w domu – Rada Medyczna skierowała do rządu zupełnie inne stanowisko (zdanie odrębne miała zgłosić jedynie prof. Anna Piekarska z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi). W opinii lekarzy skumulowanie ferii jest niefortunne, ponieważ stęsknieni za wypoczynkiem lub choćby kilkudniowym wyjazdem będą i tak starali się obchodzić nieżyciowe przepisy, co spowoduje dużo gorsze konsekwencje. Więc po co premierowi Rada, jeśli jej argumenty nie są brane pod uwagę?

Czytaj także:

  • covid-19
  • koronawirus w Polsce
  • Mateusz Morawiecki
  • Reklama