Oferta na pierwszy rok:

4 zł/tydzień

SUBSKRYBUJ
Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 24,99 zł!

Subskrybuj
Społeczeństwo

Lekcje polskiego obcego

Przybywa obcojęzycznych uczniów – czy szkoły wiedzą, jak ich uczyć

Bycie w szkole, zwłaszcza w Polsce, uparcie rozumie się przede wszystkim jako edukację i przerabianie lekcji. Bycie w szkole, zwłaszcza w Polsce, uparcie rozumie się przede wszystkim jako edukację i przerabianie lekcji. Marcin Bondarowicz
Uczniów cudzoziemców w polskich szkołach przybywa z roku na rok. I pytań, jak z nimi pracować.
Liczba uczniów obcokrajowców wzrosła w ostatnich czterech latach z 25,5 do 85 tys.Arkadiusz Lawrywianiec/Forum Liczba uczniów obcokrajowców wzrosła w ostatnich czterech latach z 25,5 do 85 tys.

W gdańskiej Szkole Podstawowej nr 57 napisy informacyjne na drzwiach wywieszone są w czterech językach poza polskim. – Po angielsku i niemiecku, bo to znane języki europejskie, po ukraińsku, bo z Ukrainy mamy najwięcej przyjezdnych uczniów i współpracujemy z tamtejszymi szkołami, i po gruzińsku, bo ze szkołą w Kutaisi również realizujemy wspólny projekt. Wszystkich tych języków uczymy w naszej szkole w ramach lekcji lub zajęć dodatkowych – tłumaczy dyrektorka szkoły Anna Listewnik. I dodaje, że gruzińskie napisy mają też znacznie szersze przesłanie: że wszystkich, także tych z bardzo daleka, widzi się w szkole z przyjemnością. Pod słowami w zagadkowym alfabecie, przypominającym ozdobne ornamenty roślinne, w nawiasach jest uproszczona transkrypcja, podpowiedź wymowy. „Sekretariat” czyta się po gruzińsku: gakhangrdzlivebuli.

Nowo przyjezdni uczniowie z innych krajów w SP nr 57 zwykle na pierwszy rok szkolny trafiają do klas przygotowawczych. Uczą się języka polskiego i innych przedmiotów, z których trzeba wyrównać różnice programowe. Teraz dzieci jest 24, podzielonych na trzy grupy według wieku. W całej szkole, licząc z tymi, które na dalszych etapach nauki trafiły już do klas z polskimi dziećmi, uczy się około stu uczniów z doświadczeniem migracyjnym (ale w nauce języka ukraińskiego czy gruzińskiego po angielsku mogą brać udział także Polacy).

Nowy start

Z najnowszych danych Ministerstwa Edukacji i Nauki wynika, że liczba uczniów obcokrajowców wzrosła w ostatnich latach trzykrotnie: z 25,5 tys. w 2017 r. do 85 tys. w 2020 r. Oprócz Ukraińców do ławek dosiadają się Białorusini, Syryjczycy i Irakijczycy, ostatnio także Hindusi. A jest jeszcze osobna grupa – dzieci Polaków, którzy wrócili z emigracji. Poziom znajomości języka, historii i kultury wśród tych uczniów niekiedy nie odbiega od poziomu rówieśników znad Wisły, ale bywa też, że przypomina raczej ten właściwy ich kolegom z Wielkiej Brytanii, Dubaju czy Australii, gdzie się wychowali.

Polityka 50.2021 (3342) z dnia 07.12.2021; Społeczeństwo; s. 39
Oryginalny tytuł tekstu: "Lekcje polskiego obcego"
Reklama