Osoby czytające wydania polityki

„Polityka” - prezent, który cieszy cały rok.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Społeczeństwo

Gwałt na robocie

Gwałt na robocie? Nieoczywiste i moralnie trudne relacje ludzi z maszynami

„W relacjach ludzi i robotów występuje wiele analogii do relacji międzyludzkich – występują w nich takie same mechanizmy.” „W relacjach ludzi i robotów występuje wiele analogii do relacji międzyludzkich – występują w nich takie same mechanizmy.” Adela Podgórska
Rozmowa z filozofką dr Joanną K. Malinowską o mechanizmach relacji międzyludzkich, które przenoszą się na nasz stosunek do robotów... i do ras.
„Czy jeżeli ktoś mówi, że kocha robota, to jest to autoiluzja, iluzja czy też prawdziwe uczucie?”Shutterstock „Czy jeżeli ktoś mówi, że kocha robota, to jest to autoiluzja, iluzja czy też prawdziwe uczucie?”

KATARZYNA KACZOROWSKA: – Zajmowała się pani badaniami dotyczącymi relacji pomiędzy człowiekiem a robotem, czy też szerzej – sztuczną inteligencją. Będzie tak jak w „2001: Odysei kosmicznej” Kubricka czy „Matrixie” Wachowskich – AI przejmie nad nami władzę?
JOANNA K. MALINOWSKA: – Przejęcie świata przez sztuczną inteligencję w tej chwili wydaje się lękiem czysto filmowym. Jak na razie jest ona wyłącznie narzędziem, które kształtujemy, choć zagrożenia z nią związane są i wynikają z tego, jaki jest człowiek.

To znaczy?
AI uczy się na naszej wiedzy, a więc na naszych błędach, stereotypach, odwzorowuje wszystko to, co najgorsze w naszej cywilizacji, bo uczy się m.in. na informacjach, które są masowo udostępniane w internecie.

Kolejnym problemem, z jakim już teraz realnie się mierzymy, są relacje człowieka z robotami, które w pewien sposób odwzorowują nasze relacje z innymi grupami społecznymi. Z jednej strony mamy tendencję do empatyzowania z robotami, domowy odkurzacz często nosi swojskie imię, z drugiej strony jest jednak dużo raportów informujących o tym, że coraz częściej wykazujemy w stosunku do robotów zachowania agresywne. W centrach handlowych na Zachodzie, w Japonii czy Korei Południowej, gdzie roboty pracują w ochronie czy przy utrzymaniu czystości, są one kopane przez dzieci, oblewane różnymi cieczami, bite. Część z nas zachowuje się wobec nich tak, jakby były przedstawicielami obcej grupy wywołującej w nas lęk, za którym idzie agresja.

Przecież są obce, nawet gdy nadamy im imiona.
Ale stają się częścią naszego życia, zwłaszcza w krajach wysoko rozwiniętych, gdzie robotyka społeczna odgrywa coraz ważniejszą rolę wynikającą ze starzenia się społeczeństw.

Polityka 47.2022 (3390) z dnia 15.11.2022; Społeczeństwo; s. 34
Oryginalny tytuł tekstu: "Gwałt na robocie"
Reklama