Osoby czytające wydania polityki

„Polityka” - prezent, który cieszy cały rok.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Świat

Serwis dla latarnika

Nowa telewizja dla Polonii

London Live Polish Music Festival w Londynie zorganizowany przez PKO BP. Dla Polaków i dla Brytyjczyków  –  żeby młodych Polaków lepiej poznali. London Live Polish Music Festival w Londynie zorganizowany przez PKO BP. Dla Polaków i dla Brytyjczyków – żeby młodych Polaków lepiej poznali. Krzysztof A. Edelman / Reporter
MSZ, niezadowolone z telewizji Polonia, obcina jej dotację. Zapowiada powołanie nowego kanału na zagranicę: TVP Polska, satelitarnej witryny kraju.
Parada Puławskiego w Nowym Jorku, to największe święto amerykańskiej Polonii  –  tej tradycyjnej i konserwatywnej.Piotr Redliński/Reporter Parada Puławskiego w Nowym Jorku, to największe święto amerykańskiej Polonii – tej tradycyjnej i konserwatywnej.

Ocena programu telewizji budzi zawsze wielkie emocje. Także TVP Polonii, która nie ma wielu sympatyków, choć w gruncie rzeczy jej program to głównie seriale z telewizji publicznej: „M jak miłość”, „Ojciec Mateusz”, „Nad rozlewiskiem”, stare filmy. Własny program jest skąpy, a okrętem flagowym pozostaje osobny serwis informacyjny Polonia 24. Temu, nie bacząc na sprawność i urodę prezenterek, dostało się od krytyków najwięcej. „To paleotelewizja” – napisał o nim branżowy miesięcznik mediów „Press”.

MSZ narzeka

MSZ chciałoby nowego programu, a Rada Programowa broni starego hasłem: dacie więcej pieniędzy, zrobimy lepszy.­ ­Pokażcie wyniki oglądalności – domaga się MSZ. A to niewykonalne: zbyt wiele krajów, zbyt wiele gustów, wielkie zróżnicowanie historyczne, pokoleniowe, geograficzne Polonusów i emigracji zarobkowej. Na czele Rady stoi Barbara Borys-Damięcka, nie tylko senator, ale doświadczona reżyser, która traktuje TVP Polonię jak swoje ukochane dziecko i boi się, że zostanie ono wylane z kąpielą.

Żeby w dyskusjach stanąć na twardszym gruncie, ministerstwo w ocenach posłużyło się badaniami programu TVP Polonia, przeprowadzonymi w 2013 r. przez pracownię Instytutu Socjologii UW. Wskazują one na bardzo poważne mankamenty Polonii. Najpierw – niezbyt wiele własnych audycji. Na to znów argument o pieniądzach. Na ten rok Polonia ma 24 mln zł budżetu, w tym 6,5 mln dotacji MSZ. Budżet całej telewizji publicznej wynosi około 1,5 mld zł.

Dalsze zarzuty: mało o historii Polski, zarówno dawnej, jak i współczesnej, brak tzw. kultury wysokiej, która przecież jest marką Polski w świecie.

Polityka 21.2014 (2959) z dnia 20.05.2014; Świat; s. 52
Oryginalny tytuł tekstu: "Serwis dla latarnika"
Reklama