Świat

Samobójstwa w pracy

Fala samobójstw we francuskich przedsiębiorstwach

Epidemia samobójstw to fakt Epidemia samobójstw to fakt denn / Flickr CC by SA
Ryzyko epidemii, które należy traktować poważnie.

Francuski dziennik „Le Figaro” publikuje rozmowę z paryskim psychiatrą Didierem Cremniterem na temat fali samobójstw we francuskich przedsiębiorstwach, które niepokoją nawet ministra pracy, Xaviera Bertranda.

Najpierw na swoje życie targnął się 55-letni robotnik z fabryki Peugeot Citroën, niedługo potem 48-letnia pani inżynier, opracowująca strategię firmy Areva, światowego eksperta w dziedzinie energii, rzuciła się z siódmego piętra siedziby swojego biura.

Wg Cremnitera epidemia samobójstw to fakt, a już Robert Cialdini w „Wywieraniu wpływu na ludzi” pisał, że częste pojawianie się informacji o ich popełnieniu jest w stanie wywołać u innych podobne ekstremalne zachowania i reakcje. Problem realnie istnieje i należy traktować go bardzo poważnie - to jeden ze znaków szczególnych współczesnego społeczeństwa.

Najgwałtowniejsze emocje pojawiają się u współpracowników zaraz po wiadomości o samobójstwie. Często obwiniają siebie samych o to, co się stało i boją się, że to się może powtórzyć. O tym należy rozmawiać. Ale nie na korytarzach. Trzeba mieć wokół siebie specjalistów obeznanych z problematyką samobójstw, z doświadczeniem w sposobach interwencji w „przedsiębiorczym” świecie. Np. w formie grup dyskusyjnych. Ale każda inicjatywa musi mieć akceptację zarówno szeregowych pracowników, jak i zarządu.

Do podobnych wniosków doszło szefostwo Peugeot Citroën i zaangażowano specjalistów do spraw zarządzania kryzysowego w delikatnych momentach.

Więcej na ten temat
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Ja My Oni

Jak komunikować swoje potrzeby

Jak wyrazić swoje potrzeby, aby inni je uwzględniali.

Anna Dąbrowska, Anna Dobrowolska
06.02.2018
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną