Żyjmy Lepiej

Przewodnik dla ciała

Rola trenera

To trener powinien dopasować się do oczekiwań klienta, a nie odwrotnie. To trener powinien dopasować się do oczekiwań klienta, a nie odwrotnie. Getty Images
Ma pomagać, a nie szkodzić. Wskazywać, a nie rozkazywać. Traktować uprzejmie, ale być konsekwentnym. Jak wybrać dobrego trenera personalnego?

Do tej sprawy należy podejść empirycznie. Na pewno nie szukać na chybił trafił w internecie. Po wpisaniu odpowiedniego hasła do wyszukiwarki jako pierwsi wyskakują ci, którzy zapłacili za pozycjonowanie, a niekoniecznie najlepsi. Oczywiście może dojść do zbiegu tych okoliczności. Ale pewności nie ma.

Sondażowa wizyta na siłowni ograniczająca się do kontaktu z recepcją najprawdopodobniej skończy się tym, że zostanie polecony trener znajdujący się aktualnie „na zmianie”, ewentualnie ten będący w dobrej komitywie z personelem oddelegowanym do pierwszej obsługi klienta. Nie należy też łudzić się, że fachową oraz kompleksową opiekę zaoferują trenerzy, których usługi należą się w ramach abonamentu siłowni czy fitness klubu. Ich podejście jest raczej merkantylne: chętnie się swoją wiedzą i doświadczeniem podzielą, ale w ramach konsultacji indywidualnych, które kosztują niemało.

Dobrym punktem wyjścia jest zatem rozpytanie znajomych bywałych na siłowniach oraz w klubach fitness. A najbardziej cierpliwi mogą się zdecydować na dyskretną obserwację na miejscu akcji. I wybór tego trenera, który im najbardziej odpowiada, jeśli chodzi o charakter, sposób pracy i stosunek do klienta. Dłuższą współpracę warto poprzedzić wstępną konsultacją. Rynek jest mocno rozdrobniony, konkurencja duża, więc wielu trenerów pierwszą sesję oferuje za darmo.

A oto najważniejsze cechy, na jakie trzeba zwrócić uwagę przy wyborze trenera personalnego.

1. Elastyczność

Unikaj doktrynerów. To trener powinien dopasować się do oczekiwań klienta, a nie odwrotnie. Jeśli więc masz konkretny plan co do rodzaju treningu, szukaj specjalisty, który pomoże ci go zrealizować. Co innego, jeśli masz precyzyjne wyobrażenie siebie za pół roku (kaloryfer plus na brzuchu, dziesięć kilo minus na wadze, trzy centymetry plus w bicepsie itp.

Żyjmy lepiej „Trzymaj formę” (100171) z dnia 27.07.2020; Co lubi ciało; s. 88
Oryginalny tytuł tekstu: "Przewodnik dla ciała"
Reklama