Archiwum Polityki

Samochodzikowe

Szykują się zmiany w stoczniach. Kontrolowana obecnie przez państwo Stocznia Gdynia chce pozbyć się Stoczni Gdańskiej, a jednocześnie szuka zagranicznego inwestora. W grę wchodzą Ray Car Carriers i Mediterranean Shipping Co., duże spółki armatorskie. Z kolei Stocznię Gdańską, która dziś pracuje na jedną trzecią mocy, najpierw miałoby przejąć Ministerstwo Skarbu, a potem inny, prywatny inwestor. W ten sposób nikną plany budowy w Polsce holdingu stoczniowego. Same stocznie na razie pewnie ocaleją, bo w świecie ceny statków rosną.

Żeby było na becikowe, trzeba najpierw wprowadzić samochodzikowe. Z technicznego punktu widzenia sprawa jest dziecinnie prosta. Wystarczy jeden podpis ministra finansów i akcyza paliwowa skacze o kilkadziesiąt groszy. Dla budżetu oznacza to wpływy większe o prawie 2 mld zł rocznie. Sprawę upraszcza fakt, że poprzedni minister finansów Mirosław Gronicki we wrześniu obniżył stawkę podatku akcyzowego o 25 gr wyraźnie zaznaczając, że jest to rozwiązanie przejściowe związane z wysokimi cenami ropy.

Polityka 48.2005 (2532) z dnia 03.12.2005; Gospodarka; s. 38