Archiwum Polityki

Czarodziej Harry

Cykl brytyjskiej autorki Joanne K. Rowling o Harrym Potterze robi na świecie furorę. Mówi się o sprzedaniu 300 mln egzemplarzy czterech na razie tytułów (z planowanych siedmiu), przetłumaczonych na 35 języków. W ślad za popularnością przyszedł sukces finansowy: Rowling znalazła się na 25 miejscu listy „Forbesa” i na trzecim wśród najbogatszych ludzi Wielkiej Brytanii. Gazety obwołały cykl Rowling najbardziej obficie sprzedającym się bestsellerem w dziejach książki. Na czym polega tajemnica niesamowitej popularności Harry’ego Pottera?

Bronisław Kledzik, szef wydawnictwa Media Rodzina, które w Polsce firmuje cykl o Pot-terze, powiada, że bomba wybuchła 8 lipca 2000 r., kiedy po obu stronach Atlantyku ukazała się czwarta część, „Harry Potter and the Goblet of Fire”. Po raz pierwszy tom cyklu poprzedzono kampanią reklamową i promocyjną. Kto o Potterze do tej pory nie słyszał, ten nabrał przekonania, że omija go coś, czym się interesują wszyscy. Sprzedaż, już wcześniej znaczna, zaczęła bić wszelkie rekordy.

Polityka 48.2000 (2273) z dnia 25.11.2000; Kultura; s. 54