Archiwum Polityki

Promocja wysokich cen

Rząd wypowiedział wojnę groźnej patologii gospodarczej. Chodzi o „rażąco niskie” ceny towarów w super- i hipermarketach oraz o obsypywanie przez nie klientów nagrodami. Projekt krucjaty przygotował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Z samej nazwy urzędu wynikałoby, że walka ze skandalicznie niskimi cenami prowadzona jest w imię ochrony konsumentów. Czy aby na pewno?

Wielkie sieci handlowe są wrogiem numer jeden polityków, którym leży na sercu dobro rodzimego handlu. Ich niechęć wobec zagranicznych potentatów rośnie wraz z nasilającym się entuzjazmem Polaków do zakupów w wielkich marketach i, co za tym idzie, wraz ze wzrostem ich ilości. W styczniu Prawo i Sprawiedliwość złożyło w Sejmie projekt ustawy przewidujący m.in. zakaz wydawania przez gminę zgody na lokalizację supermarketu, jeśli jego powierzchnia przekraczałaby 30 proc. powierzchni wszystkich gminnych sklepów, oraz zakaz handlowania w niedziele i święta. Przywilej ten miałby przysługiwać tylko placówkom handlowym np. na dworcach i stacjach benzynowych oraz małym sklepom rodzinnym. Niedawno PiS wycofało projekt ze względu na niekonstytucyjność i niespójność niektórych zapisów. Partia zapowiedziała jednak, że sprawy nie porzuca i wkrótce zgłosi 2–3 nowe projekty w tej materii. Jeśli tak, to PiS powinno się spieszyć, bo chętnych do zwalczania plagi hipermarketów szybko przybywa.

Zakazane praktyki

W kwietniu rząd przyjął przygotowany przez UOKiK projekt nowelizacji ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, zawierający m.in. zapis o tym, iż „czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie małym przedsiębiorstwom dostępu do rynku poprzez sprzedaż towarów lub usług w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 400 m kw. po cenie nie uwzględniającej marży handlowej”. Praktyka ta miałaby zostać zakazana, z wyjątkiem wyprzedaży posezonowej (dwa razy w roku, pod koniec lata i zimy), upływu terminu przydatności towaru do spożycia lub likwidacji sklepu.

– Zakaz sprzedaży po cenach nie zawierających marży handlowej w sklepach większych niż 400 m kw.

Polityka 18.2002 (2348) z dnia 04.05.2002; Kraj; s. 20
Reklama